Strukturerad undervisning? JAVISST!
Kiwiundervisningen – som feltolkats av så många som en helordsläsemetod – är just den strukturerade undervisningen som vi som arbetar med Kiwi har talat om. Jag är utbildad på Nya Zeeland och tillsammans med flera andra lärare har fått en gedigen utbildning i detta lärande förhållningssätt. Strukturerad undervisning talade vi om redan 2002. Det är ju vad man gör på Nya Zeeland och undervisningen handlar om lärarens rätt att undervisa och elevens rätt att lära. Och det är många, många, många olika undervisningar som erbjuds eleverna – i mängder av konstellationer.
Jag är inte främmande för just denna tanke. Det är en utmaning att få vara med om det. För själva tanken kräver också en läraraktivitet och en stor pedagogisk diskussion. Det handlar om att utmana undervisningen. Och det tycker jag vi ska göra.
Jag skulle också gärna vilja korrigera att Kiwimetoden inte endast är en metod för att lära sig läsa. Kiwimetoden är INTE helordsläsning, storböcker, småböcker. Detta innehåll finns med men Kiwi är så mycket mer, jag önskar att bok jag skrivit kunde heta Kiwi – ett lärande förhållningssätt. Det hade varit en bra titel.
Kiwi tar upp detta, observera att Kiwi är en generell tanke, överförbar till alla årskurser, det är ett förhållningssätt, ett aktivt och utvecklande sådant:
- Lärande förhållningssätt
- Organisation av klassrum
- Lärare och elev, relationerna
- Undervisningen och hur att organisera den
- Lärarens modellande och genomförande
- Struktur och organisation för undervisning
- Undervisningsformer, enskild, par, grupp och helklassundervisning
- Vägledd undervisning
- Gemensam undervisning
- Enskild undervisning
- Att följa en elevs lärande
- Att förhålla sig till styrdokumenten
- Att främja kreativitet
- Att förstå källan och förhålla sig källkritiskt
I Kiwiboken skrev jag ”Lärarens rätt att undervisa och elevens rätt att lära”. Jag har också skrivit en artikel i Grundskoletidningen 2007 om denna tanke. Läs gärna gensvaret i denna blogg.
Pingback: Kiwiakademin » Är du kiwinyfiken?
Pingback: Läs-och skrivundervisning | Pearltrees