Detta intresserar mig ofantligt. Hur man skapar progression inom ämnet och i sin undervisning. Hur progressionen byggs upp och inkluderar det tidigare och det eleverna kan och hur man för undervisningen vidare. Jag tittar på innehållet att skriva för hand och på dator som är ett centralt innehåll i årskurs 1-3 (Lgr 11, s. 223) .
Det betyder inte att man släpper detta innehåll i de andra årskurserna, utan det måste vila en påminnelse om att eleven kan och ska utveckla sin skrivförmåga.
Det centrala innehållet i årskurs 4-6 kring att skriva är att skriva och disponera sin text samt redigera dem (Lgr 11 s. 224). Det betyder alltså att skriva för hand och för dator får en utveckling mot att också inbegripa disposition och redigering. Vilket givetvis kan undervisas om under hela skolgången, redan tidigare om man så önskar.
Nästa innehåll i skrivandet är att förstå olika uppbyggnad och språkliga drag samt att skapa samspelande texter mellan ord, bild och ljud (Lgr 11, s. 225). Detta arbetar man ju tidigt med i bildpromenader, det vidgade textbegreppet och i undervisning om text. Att undervisningen innehåller dessa moment tidigt i elevernas skoltid och lärande betyder inte att de ska kunna göra detta självständigt i sitt egna skrivande, först i årskurs 6-9 är det ett undervisningsobjekt, alltså ska elevernas förmågor kopplas till det innehåll lektionerna har haft.
Vi kan inte begära mer om inte innehållet i lektionerna möjliggjort lärandet. Det är viktigt att fundera på vad det är man begär av elever utan att ha undervisat dem om det.
Jag håller helt med den elev som skrev den sista utvärderingen. Att läsa engelska böcker är ett ypperligt sätt att lära sig engelska. Väl talat!
Skrivprocessen tar ju aldrig slut, vi jobbar med den vi också, förfinar och finslipar, finessar och finlirar, vi klättrar i de språkliga nivåerna, upp och ner och hit och dit och skriver och skriver. På dator och för hand. Skriver supersnabbt och jättefint, hyperläsligt och så bara man själv kan läsa.
Hur ska man annars utvecklas?
Ja, hur vi skriver är olika för olika syften. Skrivandet som sker för sig själv, alltså för att minnas själv på papper är inte för någon annan att värdera.
Pingback: Vad är en läroplan? Hur förstå koppling mellan innehåll, betyg och läroplan | Anne-Marie Körling