Detta är rubrikerna i boken:
- Tack till
- Varför högläsning?
- Skrämselhicka
- Hemma
- Den enklaste högläsningen
- Vi talar om pippifågeln men läser inte texten på syltburken
- Bokstäverna talar
- Om nalle i oken och nallen i verkligheten
- Den oväntade lyssnaren
- Huvudfotingarna berättar
- Högläsningens rika bieffekter
- Högläsa är att tala skriftlikt
- Språk och relation
- Innehållsgemenskap
- Hormoner och högläsning
- Gilla
- Minnas
- Skolan är generös
- I relation till texten
- Allt i skolan är text
- Textvärldarnas mångfald och mötesplats
- Livskänsla och kreativitet
- Ta orden i munnen
- Högläsa faktatexter
- Medvetet språkuppdrag
- Faktaordet fulleren och kreativitet
- Den högläsande läraren
- Enkel dokumention
- Orden finns i rummet
- Högläsningen och utvecklingszonen
- Högläsning och elevernas aktivitet
- Något om texterna mellan hem och skola
- Skolans ansvar
- Råd à la Einstein
- Nyfiken förälder lär sig
- Att läsa för en läsare
- Biblioteken på orten
- Att besöka ett bibliotek
- En hög med böcker och en bok som inte är lämplig
- Vi sätter punkt
- Gilla! Gilla!
Boken är i pocket. Jag skriver ytterligare en bok om högläsning. Den kommer senare. Den är inte en pocket.
Jaaa, äntligen! Jag har läst. Den gav mig många, många tankar. Jag önskar att fler läser den.
Glad också att få finnas med på din tack-sida. Hedrad att ha fått läsa.
Tack till dig, Anne-Marie! För att jag har fått läsa och för att du delar med dig. Din bok ska jag i min tur dela med mig av till kollegor. Malin
Den hamnar på listan ”att läsa” – snarast!! härligt //Ewa