DETTA GENSVAR FICK JAG I MAILEN. Och jag blir så glad, så glad. Det är väldigt roligt att väcka tankar, och höra dem uttalas när de är vakna. Så här lyder tankarna:
Läste blogginlägg från dig idag om gensvar. Ett gensvar är hon verkligen värd, tänkte jag om dig.
Jag har precis avslutat din bok Den meningsfulla högläsningen. Här kommer mitt gensvar till dig.
Min första tanke när boken kom i brevlådan, Hm… vad tunn, besviken. Jag började läsa och snabbt infann sig känslor som, lugn, bekräftelse, värdighet, fokus, glädje, gemenskap, lärande. Jag får alltid samma fina känslor för mitt yrke när jag läser dina böcker, tweetar, blogginlägg eller lyssnar på dig. Det vill jag tacka dig för!
En lista dök upp i mina tankar när jag läste boken. Delar den med dig.
Saker jag ska högläsa:
-Din lista över preläsning och preskrivning, ska jag högläsa för oroliga föräldrar som säger att barnet inget kan. Men också för kollegor som säger att barnet inget kan.
-Högläsningens rika bieffekter, ska jag högläsa på föräldramöte.
-“ Att lära sig läsa handlar om att lära sig läsa olika texter, förstå genrer, berättartekniker och författares olika sätt att beskriva, förklara och berätta. Det handlar om att ständigt utveckla kritiskt tänkande och försöka förstå hur författare samtalar med varandra genom olika texter.” Det här ska jag högläsa för min kollega Ulrika, på vår pedagogiskamiddag. Sen ska vi tänka kring Hur, gemensamt. Sen ska vi högläsa det på skolan för att få en diskussion om vad vi måste fokusera på.
-Allt, faktatexter, dikter, skönlitteratur, matlistor, vykort, scheman, meddelande, matteböcker, låttexter mm. Nu ska allt högläsas i mitt klassrum!
Saker jag ska göra:
-Låna och läsa följande boktitlar, Kompisboken, Trollets hjärta, Ellas sköna sorgligheter, Den oefterhärmlige Mulla Nasruddin.
-Alltid högläsa de texter jag väljer till lektionerna.
-Lägga mig i texterna när jag högläser. Modell för eleverna.
-Googla ordet fulleren.
-Komma ihåg att högläsning och språkutveckling är långsamma processer.
-Skapa listor över de böcker vi högläser i klassen.
-Starta samarbete med vår duktiga skolbibliotekarie.
-I smyg slicka på marmorbordet hos mina föräldrar, blev så nyfiken!
-Börja le åt allt som får eleverna att begära böcker, härlig inställning!
-Ta en hög med böcker från biblioteket, högläsa lite ur varje bok.
-Kolla upp läsambassadören Johan Unenge.
-Fortsätta läsa för mina egna barn och tänka på att inte bara läsa i sängen på kvällen.
-Njuta av lässtunderna med min 3-åring.
Saker jag tänker:
-Åh, vad jag önskar att specialpedagogik var fördjupad läsundervisning. Inte hitta brister och fel genom olika test. Inte mer träning på mekanisk läsning.
-Åh, vad jag ska bjuda in mina elever till fördjupad läsning, i stället för – Vi kan väl läsa lite extra efter skolan. De kommer bli så stolta och glada över att få vara del av fördjupad läsundervisning!
-Många av kunskapskraven i Lgr-11 kan upplevas och förstås genom skönlitteratur. Jag och min kollega Ulrika, har under våra pedagogiska middagar ägnat oss åt att göra öppna frågor utifrån kunskapskraven i åk:3. (Inspirerade av Hur väger man en blåval?) Jag tänker att många av frågorna kan vi arbeta med utifrån olika texter som vi högläser och skapar nyfikenhet kring tillsammans i klassen. Vi måste börja plöja litteratur!
-Användbarheten av högläsning i ALLA ämne.
-Tänker på en godnattsaga för sonen, när vi stannar upp och tittar på varandra och skrattar åt något i boken. Sonen säger, det tyckte inte jag och pappa var kul, vi skrattade på nästa sida. Ja, tänk vad vi delar med olika personer och olika högläsare. Fina stunder att minnas och viktiga för barnen.
Jag tänker till sist att så mycket innehåll det var i den, till synes, tunna boken! Allt kom inte med på listan. Jag känner mig inte ett dugg besviken när jag läst ut den. Tvärtom full av tankar och ideér och det är med glädje jag nu skickar den vidare till Ulrika.
Jag har också läst denna underbara bok och jag blir lycklig. Jag högläser fortfarande för mina elever trots att de går i årskurs 6. De njuter, jag njuter, speciellt när jag slutar läsa högt när det är som mest spännande och de skriker högt NEEJ, fröken fortsätt.Vi skrattar både jag och eleverna åt berättelserna fast på olika ställen. Vi gråter både jag och eleverna åt berättelsen fast på olika ställen men det gör inget.
Men hur ska man tänka när man får höra något liknande av speciallärare att det fyller ingen funktion att läsa högt för elever i de äldre årskurserna?
Jag blev ledsen och min närmsta kollega blev ledsen efter denna kommentar. Min kollega hade tänkt be sina föräldrar till sina elever läsa högt för sina barn. Vad ska man säga?
Tack. Fortsätt högläs. Jag har alltid högläst mycket och ofta. Det skapar språk, fantasi och kreativitet. Och en känsla av sammanhang och mening. Något skolan kan ge.