Bildämnet: Hur tänker vi kring det?

Körling ritar 2014

Hej Ann-Marie!
Jag skulle så gärna vilja höra om dina tankar om de estetiska ämnena, jag går nu bildlärarutbildningen och är den enda från 4-6 lärarna som valde den inriktningen då vi ”skrämts” med styrt att de inte ger jobb och att mer eller mindre får verkligen känslan av att det inte anses viktigt från politikers sida då vi hade en föreläsning med en aktiv lärare som sa att de i F-3 nu har 30 min bild i veckan. Det är så skrämmande. Hur hinner man behandla läroplanen på 30 min? Hur har man ett bildsamtal med ett 30 elever på 30 min? Man hinner knappt plocka fram vattenfärger och tillbehör i en årskurs 1 tex.
Jag tycker det är så oerhört viktigt att eleverna får utlopp för sitt bildspråk och för dem som tampas i andra ämnen att få en fristad i ett övningsämne.. håller du med mig? behöver din inspiration då jag känner mig ambivalent och lämnad in i framtiden som bildlärare !! Tack för en bra blogg !

Så här tänker jag. Jag hoppas att fler ger sina synpunkter på din fråga och dina funderingar. 

Fick detta meddelande på min blogg. Jag oroas också en aning för hur vissa ämnen är högre värderade än andra trots att de finns i en nationell plan för vad skolan ska ge eleverna. Om vi tittar i tidningar, böcker och hur vi människor formulerar oss så är bilden en avgörande del av vår kommunikation. Hur vi förstår bilder och hur bilderna kommunicerar med oss en viktig del av att delta i kommuniktion och i samspelet. Det handlar inte om att ge eleverna kunskap om hur att måla, teckna, rita utan hur att förstå sitt språk och hur att förstå andras. Allt mer av kommunikationen handlar om manipulation och där är bilder en del av det vi först möter och det vi först omedvetet eller medvetet påverkas av.

Att utveckla sin förmåga att skapa bilder för lust och för mening handlar om att det finns både tid, lärare, en tillåtande miljö och med alla möjligheter att utforska färg, penslar, tekniker och få pröva efter att se modeller och gestalta självständigt och utforska sitt eget bildspråk. Att vara skapande i bild är en kreativ process och den är arbetssam. Jag minns min egen bildutbildning som krävde mer av kognition, känslor och mödosamt skapande än jag själv trodde. Jag vet att jag var slut efter några timmar i bildsalen, trött på ett annat sätt än i andra lektioner. Jag var känslomässigt involverad i hur jag målade, tecknade och utforskade. Inget kunde betraktas som skräp eller som oviktigt. Allt hade någon slags innebörd.

Att förstå bilder är en stor undervisningsuppgift. Att sätta samman text och bild kan visa läraren hur eleven förstår texten och bilden. Det är många kunskaper som flätas samman då eleven väljer bilder för att illustrera en text. Man kan ställa många frågor till eleven rörande val av illustration eller fotografi. Elever har berättat hur de letat igenom bilder och hur de måste kunna något om innehållet för att välja illustration. Titta på hur tidningar använder bilder och fotografier. Fotografierna är i många olika genrer. De har syften och de har avsändare. Det finns en värld att utforska kring den negativa bilden, dvs, det som inte syns i bilden men som krävs för att bilden ska kunna bli till; fotografens val av plats, fotografen själv och vad som kan vara runt omkring det som inte visas men som ändå påverkar bilden.

Mycket i bildämnet handlar om kommunikation och om skapande. Det finns mycket språk att hämta om vi berättar oss in i bilderna. Jag hänvisar till bildpromenaden.

 

Det här inlägget postades i Bildpromenaden, Föreläsningar jag ger, Fotograferingen, Källkritik och undervisning, Konsultation av något slag, Lärarens språk, Lektioner och lektionsförslag, Pedagogiska samtal, Styrdokumenten, Undervisningen. Bokmärk permalänken.

2 svar på Bildämnet: Hur tänker vi kring det?

  1. Elisabeth Persson skriver:

    Hej!

    I min kommun i Skåne har eleverna totalt 30 minuter/ vecka i årskurs 3. Motiveringen är att bild ingår naturligt i andra ämnen. Min undran är då om bildämnet blir ett komplement på det andra ämnets villkor? Kan verkligen läroplanen få ett ordentligt genomslag i det förhållandet?

  2. Sofia skriver:

    Hej!
    Jag tycker inte att bild är ett övningsämne. Man övar i alla ämnen.
    Om ämnets status ska kunna höjas
    är det nog inte så smart att förminska det till att enbart vara ett övningsämne. Jag ser bild som ett kommunikationsämne som vi behöver. ( Som Anne-Marie också gör verkar det som.)
    Jag ser det inte heller som en fristad från övriga ämnen. Jag tycker att alla ämnen har sin plats och att de mer eller mindre hänger ihop.

    PS: Elisabeth: Motiveringen att bild ingår naturligt i alla ämnen är dum!
    Det gör ju svenska med, men det ämnet har många timmar i timplanen ändå!

Kommentarer är stängda.