Undervisning: Ett uppslag matematik

Undervisning: Ett uppslag matematik:

Gör så här:

  • Be alla elever ha en bok, vilken som helst, gärna skönlitteratur. Bedöm inte elevens bok. Du har också en bok. Allt som eleverna ska göra gör du också. Skapa alltid ett vi.
  • Slå upp boken på vilken sida som helst. Du har då ett uppslag framför dig.
  • Leta matematik i texten: Siffror, antal, årtal. Låt eleverna upptäcka och delge.
  • Leta under en minut. (Minuten är viktig, inga långa fem eller tio minuter. Korta och intensiva).
  • Dela med sig; dela med klasskamraten intill under en minut. Två och två.
  • Dela med sig; de två vänder sig till ett annat par. Dela med sig bland fyra.
  • Dela med sig med alla. Klassrumsdelandet. Låt det ta tid.
  • Modella genom att själv beskriva vad du hittade och ur vilken bok. Modella hur man anger källa och hur man läser upp sina meningar:

– Ur boken Labyrintens hemlighet av Ritta Jacobsson hittade jag några ord och meningar som jag tänker kunde vara matematiska eftersom de anger antal, tid och förhållande. Jag har studerat sidorna 24 till 25 och fann följande:

  • Bokens sidor: Sidan 24 och 25 står längst ned på respektive sida
  • Uttryck och begrepp: ”andra sidan”
  • Plural: ”Hörlurarna” – inte en hörlur utan …
  • Meningen: ”Är hon tretton eller är hon tre? tänkte Oliver. Hur skulle han stå ut med henne i nästan fyra veckor?”
  • Tid: En kort stund
  • Mening: ”Om vi missar vårt flyg tar jag pengar till nya flygbiljetter från ditt konto.”
  • Uttryck: De andra matgästerna … hur många kan de vara? Vilken är platsen?
  • Tid och uttryck: ”kastade en blick på klockan”

Lärarens förhållningssätt är generöst och nyfiket. Inget ifrågasättande eller visat missnöje. När man inte förstår hur eleven tänkt – be eleven berätta:

– Berätta mer?

När alla elever har fått delge sina texter och eventuella matematiska ord och begrepp kan vi tillsammans skapa frågor. Att skapa frågor gör att vi kan fördjupa oss men också börja skriva. Vi tänker, kommunicerar och lär oss:

Mina frågor är:

  • Plural: Hur många ord finns det i mitt uppslag som i skriven form inte är en utan fler. exempelvis hörlurarna?
  • Pröva uttrycket: Att kasta en blick på klockan. Vilka tider skulle vi kunna ange och hur exakt? Låt oss tänka att vi alla kastade en blick på klockan. Hur exakt skulle vi kunna ange tiden? (Timme, minut, sekund samt dag, månad och år). Hur vi kan se detta beror på vilken klocka vi studerar.
  • Skapa en bild av de andra matgästerna: Hur ser det ut på restaurangen? I vilka konstellationer kan man sitta som matgäst?
  • På hur många sätt kan vi använda begreppet ”andra sidan”? Ge exempel på meningar. Skriv så många du vill.

Anne-Marie skriver om ”andra sidan”:

  • På ”andra sidan” av vägen satt en liten ekorre.
  • ”Den andra sidan” kan vara en boktitel som är väldigt läskig.
  • En ”annan sida” av saken är att …

Ha det så roligt. Låt det ta tid. Låt varje elev komma till tals. Låt bokens titel cirkulera. Boken som har orden brukar väcka uppmärksamhet och det gör att vi också blir nyfikna på vad boken handlar om.

 

 

 

 

 

This entry was posted in Boken i undervisningen, Frågekonsten, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Textsamtal, Undervisningen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>