Föreläst idag: Smygläs en lärares anteckningar från min föreläsning – och utvärderingen

Jag delar med mig av min transparens. Alltså jag är inte transparent, snarare ganska fyllig och innehållsrik. Däremot vill jag synliggöra det som synliggöras kan. Idag gjorde jag ett modigt steg – frågade om jag kunde få en lärares anteckningar från min föreläsning. Det ska tjänstgöra min utvärdering och samspel med det jag ville ha sagt och hur det blev förstått.

Här är innehållet i föreläsningen:

  • Människosyn och kunskapssyn
  • Lärarens roll i undervisningen
  • Här och nu och hur att skapa intresse för innehållet i lektionen
  • Från ett fostransrum till ett innehållsrum
  • Hur att bedöma elevens arbeten
  • Hur att förstå elevens aktioner i klassrummet
  • Hur få med alla i undervisningens fokus
  • Hur skapa en individuell läro-och kursplan utifrån vilja, framtidsvisioner och dagens läroplan
  • Hur verka för det demokratiska innehållet och samspelet
  • Hur involvera samtliga
  • Alla punkter inkluderar läroplan och kursplaner. Det är själva uppdraget!
  • Hur att summera lektionen och förstå vad vi har diskuterat.

LÄRARANTECKNINGAR FRÅN MIN FÖRELÄSNING IDAG – HUDDINGE

Bakgrund: Vygotskij fan, jobbar i Haninge med läs och skriv. Internationella erfarenheter, läst på Nya Zeeland, USA, gjort studiebesök i China, Syd Afrika, GB, föreläst i Norge. Nyligen utbildat sig i Reggio Emilia.

TV program: Vygotskij i praktiken.

”Om man står på månen ser man upp eller ned på jorden då?”

Ett klassrum ska inte vara fyllt av regler utan vara ett frågerum.

Hur väger man en blåval?

Hur kommer sms:et in i mobilen?

Varför heter det biljard när det bara är 15 bollar på bordet?

Hur vet man vad Einsteins IQ är?

Lämna utrymme för eleverna att agera genom att t ex säga att jag inte vet. Då vill de hjälpa dig att lära genom att hitta kunskapen och ge dig.

Kom ihåg övningen om blåvalen. Hur många nollor är det i ett ton, ska det vara i kg? denna ledde vidare till valfiske på Färöarna, ungarna heter kalv, likhet med ko= däggdjur.

Se till att alla får prata.

Hur dricker man mjölk under vatten?

Ställ frågor som: vad vill du berätta/säga om?

Genom att korrigera och tjata om rutiner skapar vi ett fostransrum istället för läranderum. Innehållet ska fånga upp eleverna.

Att ta med ett objekt att diskutera istället för en fråga skapar också nyfikenhet att lära.

Skola i Sydafrika, 60 elever, de pratade 5 språk i klassrummet. Läraren pratade på 5 språk till eleverna. Hans syn var: hur ska de annars lära om de inte förstår.

Det är så mycket vi tar förgivet:

Vi måste börja titta med elevernas ögon för att skapa nyfikenheten.

”Det finns inget så bekant att det inte finns något obekant” Lidman?

Vad tittar vi på? Tittar vi på det eleven försöker kommunicera eller tittar vi på  det vi tror att eleven gjort. (Exemplet med teckningarna på huvudfotingar som egentligen är en saga)

Samspelet signalerar saker, ungar i högstadiet har lärt sig att inte signalera. Alla människor vill ha kontakt, om vi förvaltar det genom att svara på kontaktsökandet då stimulerar vi det.

Stimulera och engagera genom att synliggöra vad som behövs för att få ett visst yrke. Visa hur skolan är viktig för framtiden.

Frågeställning att ge: Vad vill du att jag ska veta om dig idag? Det är viktigt hur man handskas med budskapet.

Vilka frågor ställer jag, håll samtalen på en nivå som fungerar t ex, vad jag gillar godis råttor, för att alla ska kunna associera.

Hur tycker du att det går för din läsning?

Vad händer inne i dig när du läser?

Förklara för eleven vad som händer, att det kan bli svårt ett tag men att det blir lättare när du kan det.

Ge gärna olika texter att välja emellan eller ett eget val för att eleverna ska kunna välja lite beroende på intresseområde. Eleverna delar med sig och kopierar till varandra.

Kopiera inte upp låt eleverna kopiera upp själva. Kopiera inte upp tillräckligt för att skapa efterfrågan.

Håll uppgifterna inom rummet, vi har inte rätt att kräva av eleverna om att de måste berätta om sitt privatliv. Barnkonventionen

”Vid bedömning titta på vad eleven har gjort istället för på vad jag önskar att eleven gjort.”

Elever skiljer inte på  person och arbete, därför viktigt med hur bedömningen ser ut.

Idé: Sätt upp text exempel för år 7,8 och 9 i klassrummet så att eleverna vet var de är på väg. I matten ta ett exempel t ex algebran och ge ett exempel ur varje år.

Visa att du vill se eleverna, plocka upp i papperskorgen och spar använd dem senare för att synliggöra deras lärande och kunskaper. (utan att prata om att de var i papperskorgen)

Idé skriv datum vid signaturen, skriv signatur och datum varje gång du suttit och pratat med en elev om lärandet.

Det viktiga är vad som har skett inte vad som skulle ha skett. Genom utvärdering, sammanfattar vi, repeterar och får en överblick över vilka mål eleverna nått.

HÄR ÄR SEDAN UTVÄRDERINGEN AV FÖRELÄSNINGEN – DEN ÄR KOLLEKTIV OCH GÖRS DIREKT SÅ ATT ALLA KAN DELTA OCH SE UTVÄRDERINGEN VÄXA FRAM. TEXTEN PROJICERAS PÅ TAVLAN VIA KANON:

  • Hur mycket man kan få fram ur en frågeställning
  • Öva sig i att se vad eleven faktiskt kan och skriva ned det. Att visa eleven vad eleven. Att lära sig se vad eleven kan.
  • Synliggöra lärarollen
  • Kopierar texter som synliggör vad man ska kunna i olika årskurser
  • Att alla får vara med, tilltalade, alla får säga något i klassrummet
  • Att signatur och datum när man som läraren varit ihop
  • Från elevens drömmar om sin yrke och skriva individuella läroplaner, effektivt och vad skolan kan ge och bidra till eleven.
  • Förändra skolan i relation till samhället och länkar ihop med det vi ska göra i skolan
  • Vi har haft roligt och skrattat mycket
  • Elever lär sig för första gången, allt är nytt för dem, lära sig att se hur nytt det är och göra sig påmind om det stora i det som sker då.
  • Nytt för eleverna men gammalt för oss. Förstå och respektera det.
  • Hålla fokus på innehållet. Inte fokusera på annat.
  • Berört lärarbeteenden som vi gör men ska tänka på, man blir berörd och förstår hur det känns. Viktigt när man är med eleverna.
  • Att knyta ihop säcken efter – vad har vi gjort idag.
  • Jag har lärt mig om boken SOTARBOKEN av Liza Tetzner.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Föreläsningar jag ger, Formativ bedömning, Frågekonsten, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Föreläst idag: Smygläs en lärares anteckningar från min föreläsning – och utvärderingen

  1. Lilian skriver:

    Blir riktigt sugen… Skulle gärna ta del av föreläsandet.

Kommentarer är stängda.