-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Twitter från min föreläsning i Södertälje idag!
ulrikajonson Ulrika Jonson
@korlingsord om du inte hittar allt twitter från @ulrikajonson & denna dag i Södertälje kolla @pedagogisktrum & @ulrikajonson
ulrikajonson Ulrika Jonson
Underbart med förläösande skatt kl:15:43 @korlingsord å så lite ”dj-r” 😉
ulrikajonson Ulrika Jonson
@korlingsord tänker högt om hur vi kan ge elever 1 bild av läsandet i progression, matematik i progression os… (cont)http://deck.ly/~xR305
ulrikajonson Ulrika Jonson
Är läsande tyst? Eller är läsande 1 process som tar plats & låter? Tankar efter 1 par timmar med @korlingsord
ulrikajonson Ulrika Jonson
Vem ska tolka det uppdrag vi som pedagoger ger våra elever? Kan de tolka det? Hur presenterar vi ”uppdrag kunskapsutveckling”? @korlingsord
ulrikajonson Ulrika Jonson
@korlingsord AM på tema värdegrund: ”Killarna på T-baneperrongen står på värdegrunden”…
ulrikajonson Ulrika Jonson
Rörd till tårar av @korlingsord ´s föreläsning på tema om LPP – tack Anne-Marie för att du berättar med inlevelse!
ulrikajonson Ulrika Jonson
Tänker ordet : didaktik i realtion till @korlingsord ´s föreläsning
ulrikajonson Ulrika Jonson
Hur skriver vi bedömingar? Lätt & ledig text med ord som relaterar till de dokument som styr vårt uppdrag omtalar @korlingsord i Södertälje
ulrikajonson Ulrika Jonson
när @korlingsord pratar om realtionens betydelse för lärandet – om eleverns rätt att uttrycka sig & värna om sin rätt att vara privata.
ulrikajonson Ulrika Jonson
Från @korlingsord hör jag ”lust, nyfikenhet, pröva, testa, undersöka, tillsammans, det resulterar i någonting… (cont)http://deck.ly/~J6sFv
ulrikajonson Ulrika Jonson
”Vem är jag tillsammans med dig?” Växandet tillsammans under skoldagen i tolkning av @korlingsord @pedagogisktrum
pedagogisktrum pedagogiskt centrum
Just nu hälsar vi Körling @Korlingsord välkommen till Södertälje grundskolors studiedag på tema LPP.
ulrikajonson Ulrika Jonson
Just nu hälsar vi Körling @Korlingsord välkommen till Södertälje grundskolors studiedag på tema LPP.
pedagogisktrum pedagogiskt centrum
Korling till elever i åk 4 : ”Om man står på månen – ser man upp eller ned på jorden då?”
pedagogisktrum pedagogiskt centrum
Just nu hälsar vi Körling @Korlingsord välkommen till Södertälje grundskolors studiedag på tema LPP.
Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger och har märkts med etiketterna att twittra och att föreläsa, transparens i föreläsningen, twitter. Bokmärk permalänken.