Dokumentera – en elevs engelska läsning

Varje dag har jag individuell undervisning i klassrummet. Alla andra elever arbetar med det som är undervisningens fokus (jag återkommer om hur att förstå detta begrepp som jag själv är i färd med att klä i ord, handlingen har jag arbetat med i fler år). Den eleven jag har individuell undervisning med har jag textsamtal med och vi gör tillsammans en överblick vad eleven kan. Jag gör en enkel dokumentation av vad det är jag ser av lärande. Under det att jag skriver ned det jag ser, detta har jag också övat upp, jag är snabbskrivare, så går eleven tillbaka till sitt arbete tillsammans med de andra, eller sitter kvar och gör en tankeuppgift till den text vi samspelat och diskuterat. Eleven får den tid eleven behöver och klassen är van vid att jag sitter så här. De stör oss inte. Jag tänkte visa upp några saker jag såg med denna elev:Körling undervisar och dokumenterar 2010

Detta är läsning och diskussion kring en engelsk text, det kan lika gärna vara en text på svenska, engelska, geografi. Det är inte ämnet utan hur eleven visar sina kunskaper. Då det gäller engelska så talar vi om generella uttalsregler och samtidigt grammatik. Vi arbetar medvetet med alla skrivtecken såväl muntligt som skriftligt. Detta arbete tar ca 10 minuter och är oerhört värdefull tid. Eleven får självklart läsa igenom och ha synpunkter på det jag skrivit ned, och korrigera om eleven inte förstår det jag skrivit eller har synpunkter som jag har glömt bort att skriva det. Eleven äger naturligtvis dokumentet och får kopia att ta med sig hem. Allt detta sker dagligdags i samtal med eleverna. Vi är i undervisande fokus.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Formativ bedömning, Lektioner och lektionsförslag, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.