”Därför kan jag den här diktraden utantill”

P1320849

I DN´s smakprofil denna vecka besvarar Liv Strömqvist en fråga som får mig att tänka på långsiktighet, skola och dikt och ramsor. Frågan lyder:

Därför kan jag den här diktraden utantill:

Gabriel Gräslök skriver så gräsligt, brevet han skrivit är inte läsligt. (Åh vilket brev, sa fröken och rev,  brevet som Gabriel Gräslök skrev – min skolklass läste dikter av Lennart Hellsing i Radio Kristianstad när vi var små.

Jag fick lära mig en sång i årskurs ett och den sjunger jag fortfarande.  Jag älskade sången då och jag älskar den fortfarande:

Lindarnas löv har rullat av.

Rönnen är röd som tegel.

Där kommer en skuta på Ålands hav

med tretton blygråa segel.

Regnet faller på päronträd.

Åtta päron hänga på det.

Somna in. Somna in.

 

 

Publicerat i Litteratur och läsning, Musik | Etiketter , , , , , | Kommentarer inaktiverade för ”Därför kan jag den här diktraden utantill”

Podd om läslov och katalog

 Lyssna till Läs för livet! Denna gång om läslov och katalog!Körling ritar 2015

Publicerat i Litteratur och läsning | Kommentarer inaktiverade för Podd om läslov och katalog

Rutschkana och en liten fråga

skarmavbild-2016-10-04-kl-09-12-24

Jag åker rutschkana med en treåring (när jag skriver rutschkana inser jag att det är ett ord jag sällan skriver men ett ord jag ofta säger när jag är med en treåring och det finns en sådan att åka).

Det går fort och jag skrattar. Treåringen väntar på mig, lägger en hand på min axel och frågar:

– Gick det bra?

 

Publicerat i Relationer och vänskap | Kommentarer inaktiverade för Rutschkana och en liten fråga

Om läsutveckling, rätt och fel och det extra knapphålet

skarmavbild-2016-10-04-kl-09-05-09

Jag läser Carin Jonssons avhandling; Läsningens och skrivandets bilder, en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling, utgiven av NaPa – Nationella forskarskolan i pedagogiskt arbete, 2006:

I pedagogiska sammanhang där läs- och skrivundervisningen diskuteras framhålls särskilt betydelsen av undervisningsvanor som tillvaratar och möter barnet där det verkligen är, detta just för att positivt stärka barnets egenuppfattning i förhållande till situationen.

/ … /

Barnet tittar ömsom på sin kofta och ömsom på mig och ställer sig frågan:

– Visst kan det inte bli ett knapphål för mycket och en knapp för lite?

Inom läsdiskursen förmedlas en tydlig uppfattning om att det måste bli rätt från början, det vill säga om den första knappen knäpps fel så går det på tok med hela knäppningen. Syftar vi på barnets skolerfarenheter, så har vi också särskild andning att vara uppmärksamma. Avser vi kognitiva lärprocesser så kan det snarare tyckas problematiskt att tänka sig att det måste bli rätt från början.

Det är en så fin berättelse om att lära sig och vad rätt och fel kan handla om. Barnet har fått ett problem och en fråga uppstår och funderar hur det ligger till. Carin Jonsson fortsätter:

Barnets fråga inrymmer en potentiell möjlighet till att det framåtriktat, genom sitt misstag, också själv har makt att utifrån sina tidigare erfarenheter försöka lista ut vas som blivit fel och göra ett nytt försök.

Genom mitt exempel har jag indirekt beskrivit min syn på lärande som en kognitiv, kontinuerlig, social och kommunikativ process som också leder till en bärkraftig kvalitativ förändring hos individen.

Just så. Tack för orden Carin Jonsson. Jag fortsätter att läsa. Också jag knäpper fel ibland. Och att knäppa fel handlar om att vi är människor. Det kallas också för att knäppa brännvin och om vi vill och är mer nyfikna på vad det kallas då knäpper vi på radion.

 

Publicerat i Läraryrket och lärarrollen | Etiketter , , , , , , | Kommentarer inaktiverade för Om läsutveckling, rätt och fel och det extra knapphålet

Strindbergs inledning till fröken Julie

Det är ord och inga visor när August Strindberg skriver detta i sin inledning till skådespelet Fröken Julie

Men det skall komma en tid, då vi blivit så utvecklade, så upplysta, att vi med likgiltighet åse det nu råa, cyniska, hjärtlösa skådespel livet erbjuder, då vi igenlagt dessa lägre, opålitliga tankemaskiner som kallas känslor, vilka blifva öfverflödiga och skadliga, när våra omdömesorgan vuxit ut. Detta att hjeltinnan väcker med medlidande beror endast på vår svaghet att icke kunna motstå känslan av fruktan för att samma öde skulle kunna övergå oss. …

Jag skriver en bok och närstuderar dramat Fröken Julie.

Publicerat i Litteratur och läsning | Kommentarer inaktiverade för Strindbergs inledning till fröken Julie

Barnsyn

 

Unga

Funderar över vår syn på barn. En gång i tiden såg vi barn som små vuxna. En annan gång i tiden såg vi dem som onda. Sen fanns det en tid då vi såg på barn som tomma blad som vi kunde skriva in vad som helst i. Sen fick barnen ett århundrande. Vad kommer historien berätta om vår tids barnsyn? Vad kommer man att säga?

Publicerat i Barns rättigheter | Kommentarer inaktiverade för Barnsyn

Estonia och lilla magen

28 september 2016. Den röda hösten. Den vackra tiden.

28 september 2016. Den röda hösten. Den vackra tiden.

Det regnar. Jag ser de röda löven i trädets topp. Plötsligt utan förvarning knyter magen sig inåt. Blir valnötsstor. Jag minns den här dagen i kroppen. Inte med förnuftet. Tänker på mamma. Tänker på Estonia. Sen ser jag ut mot det röda trädet. Så vackert det är.

Publicerat i Sorg | Kommentarer inaktiverade för Estonia och lilla magen