Tysta elever ska själva ta för sig mer?

Du måste ta för dig mer i klassrummet.

Så kan vi säga till tysta elever. Och jag önskar att vi aldrig någonsin sa den meningen. Aldrig yttrande den, uttalade den eller ens tänkte den. En tyst elev kan inte ta för sig mer på egen hand. Att vara en tyst elev och få höra att ansvaret är det egna måste vara otroligt tyngande.

Det är i undervisningen som möjligheten ska ges, det är i lärarens förhållningssätt möjligheterna öppnas. Inte genom att eleven själv bryter något som eleven uppenbart inte kan bryta. Att själv göras ansvarig för detta är mycket sorgligt.

Hur menar vi att eleven själv ska göra? Hur tänker vi om eleven? Varför ska eleven göra det? Ta för sig mer? Av vem ska eleven ta för sig? Hur är det ordnat så att eleven kan ta för sig? Vad gör det med de elever som tar för sig? Får de inte göra det? Är de för snacksaliga? Hur har läraren möjliggjort för eleverna, dvs alla elever, att få ha rösträtt?

Jag tänker på det barn som inte känner sig bekväm med att ta för sig som efter ett utvecklingssamtal går hem med sina pratglada föräldrar, de som nu oroar sig för sitt barn, som säger till barnet – Men du, du som pratar så mycket hemma, kan du inte ta för dig bättre i klassrummet? Det kan väl inte vara så svårt att svara på lärarens frågor.

Eller så tänker de – vårt pratglada barn är en tyst elev? Vad är det som har hänt i skolan?

Det kan också hända att eleven själv aldrig upplevt sig som tyst och en som ska ta för sig mer, utan som en lyssnande och tänkande elev som inte alls är så tystlåten utan mer en elev som gillar läget. Som plötsligt får veta att det inte duger.

Här är ett annat inlägg som berör samma fråga!

 

 

Publicerat i Barns rättigheter | 8 kommentarer

Barn kastar ibland en känga mot vuxenvärlden

Barn är ofta inte så röstberättigade. Då kanske de skulle totalvägra att åka till Ikea en lördag. Då kanske de skulle strunta i att mamma vill köpa en ny klänning på HM när det är ungefär lagom för att äta mat. Då kanske barnen skulle säga ifrån på skarpen när vuxna tränger sig in på tunnelbanor och bussar och inte ser att barnet inte når längre så långt att det kan hålla sig i något. Då kanske barn skulle hojta hejdundrande högljutt om de för femtonde gången under besöket i staden gick in i en skoaffär där vuxna vände och vred på skor i alla möjliga former och utförande.

Kanske skulle de visa på något annat om de fick säga ifrån. De kanske skulle vilja mata duvorna som vi inte längre tycker om. De kanske vill stå och titta på en hund. De kanske vill stå länge och fundera över en bild. De kanske säger att nu kan vi åka buss för nu vill jag dingla med benen. De kanske säger att de vill köpa en glass och att de också vill att du äter en. Och så ska ni sitta i solen och undra en stund om den här köpruschen verkligen var något för er. Himlen kan vara märkligt hög den stund ni sitter där och är ihop.

Publicerat i Barns rättigheter | Kommentarer inaktiverade för Barn kastar ibland en känga mot vuxenvärlden

Lärarkollegan i boken intill – jag och Christina Löfving

Möt oss på Biblioteksmässan. Vi möter upp er! Hej HOPP!

Publicerat i Bibliotek/Skolbibliotek, Föreläsningar jag ger, Kommunikationen, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort, Skolrättigheter, Strategier, Styrdokumenten | Etiketter , , , , , , | 1 kommentar

Om man satsar på en lärare …

Om man satsar på en lärare visar man att man tror på barnen och deras här och nu samt deras morgondag och framtid.

Om man satsar på en lärare satsar man på framtiden inom sjukvård, skola, arkitektur, datateknik, litteraturen, konsten … ja allt!

Om man satsar på en lärare – så satsar man på 25 elever på en och samma gång.

Om man satsar på lärare och värdegrundar skolan så kan eleverna erfara och uppleva hopp om framtiden, såväl den egna som den gemensamma!

Publicerat i Läraryrket och lärarrollen | Kommentarer inaktiverade för Om man satsar på en lärare …

Lektion: Skriv sommartal med eleverna och ge eleverna Tranströmers ord

Ja, det är nog inte obekant att jag står Tomas Tranströmers dikt nära. Jag tänkte plocka ut sommarord och meningar så att eleverna får låna av Tomas Tranströmers dikt och skapa egna. Jag tänker att skolan är generös varför vi låter eleverna få möta dikt, ord och meningar i mångfald. Ge Tranströmer till eleverna. Här är sommarmeningar att språkbilda sig med:

… marken omkring är full av kärlek …

… det är sommar nu ….

… en kanot av mörkt trä …

… nu smyger solnedgången som en räv över detta land …

… en koltrast i en frukträdgård …

Solen bränner.

Skuggan kommer. 

Den som står nere vid bryggorna kisar mot vattnet.

Ett nytt vinddrag och platsen ligger åter öde och tyst.

Äppelträd och körsbärsträd i blom …

Det är ett stort solbelyst rum.

Vid midnatt går jag till sängs.

Vita måsar åt svarta körsbär.

***********************************************

Gör så här: Läs alla meningar högt. Låt eleverna höra din lärarröst värma orden. Låt sedan eleverna läsa tillsammans med dig. Lyssna noga på varandra. Hör hur textraderna bli unisona, gemensamma. Låt halva klassen lyssna när lärare och elever läser. Byt och låt de lyssnade få tala och de talande få lyssna.

Ge förslag på meningar att sätta in diktstroferna i:

Gör detta muntligt. Vilken mening kan vi gemensamt tänka oss att skriva efter ”Vita måsar åt svarta körsbär.”? Kanske vi kan skriva: Körsbärsträdet skakade på sina grenar. Vita måsar flög mot himlen. På marken låg ett körsbär kvar. Svart var det. Svart.

Låt eleverna smaka på orden. Leka med dem. Närma sig dem. Erövra till sina egna. Tänka. Rita och måla.

Den här lektionen passar i alla åldrar. Tänk efter själv. Vill du inte skapa ett sommartal? Som rektor, som lärare, som förälder, som ung skribent?

*******************

Och så läser jag själv högt denna strof ur dikten Dagsmeja:

Inne bland snåren hördes ett mummel av ord på ett nytt

språk:

vokalerna var blå himmel och konsonanterna var svarta

kvistar och det talade så sakta över snön.

Publicerat i Läraryrket och lärarrollen | Kommentarer inaktiverade för Lektion: Skriv sommartal med eleverna och ge eleverna Tranströmers ord

Följa Barker!

Här är en ny blogg. Och ett mycket spännande innehåll.  När man följer en blogg kommer man in i en helt ny värld. Man blir medtänkare och lånar idéer och omsätter bland  sina egna elever. I would!

Publicerat i Läraryrket och lärarrollen | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Följa Barker!

”Du ska faen inte bry dig!”

– Skit i mig, säger något barn eller ungdom. Du ska faen inte bry dig!

Och det är just det vi ska göra. Inte värdera distansen som distans. Tvärtom. Bry oss. Och det är svårt. Mycket svårt. Att bry sig behöver inte till en början betyda att vi vill ha ett djupt och uttömmande samtal med den vi bryr oss om. Det kan handla om att säga:

– Hej Kalle!

Att sätta ett namn på människan som har ett namn. Att bry sig om det mänskliga och det unika. Namnet gör något med oss. Därför ska vi fundera över hur vi säger namn och vad vi känner. Vi har professionellt ansvar för varje elevs identitetsutveckling i skolan. Namnet betyder att vara människa.

Vi kan bry oss genom att under lektioner sätta ord på den kunskap vi ser att eleven som skriker till oss att vi inte ska bry oss. Vi kan säga att – Jag ser att du kan (med betoning på kan) räkna ut ekvationer med två okända variabler, Jag ser att du kan den amerikanska geografin, jag visste inte att Klippiga bergen sträckte sig över ett så stort parti, osv. Då förhåller vi oss skolnära och vi sätter ord på det som är skolans uppdrag. Vi står på värdegrunden. Det är där vi ska stå. Spegla elevens kunskaper för att vi kan det. Och dagen efter en lektion, eller kanske en vecka efter en lektion återknyta till det eleverna säger och tänker och kanske genom just lektionens innehåll kunna visa att man bryr sig, ser och tänker: Som du sa igår Kalle/Bella – att det beror på hur mycket regn som kommer om jorden kan ta emot det. Jag tycker det kan vara en tanke att fundera över regnet på detta vis. Jorden ska kunna absorbera vatten. Och vad händer om det kommer för mycket? 

Jo, vi ska oförtrutlig bry oss trots att avståndet markeras med orden – Du ska faen inte bry dig!

Att bry sig om handlar inte om att ge fem minuter till att prata och kräva elevens förtroende. Det handlar om att bygga upp detta förtroende över tid. Visa att man orkar med eleven och faktiskt utveckla en ny nyfikenhet på den som man kanske inte har orkat bry sig om. Och det kommer att ta tid innan den som avvisar oss har prövat oss. Det kan vara värdefullt att inte söka förklara elevens identitet och inte i sitt inre döma ut eleven för all framtid.

Att bry sig handlar också om att inte ”pysa” ut missnöje eller skapa kollegiala överenstämmelser om vem eleven är utan hellre fundera över vem eleven kan bli. Och det betyder att räkna med sig själv som viktig och betydelsefull.

Det kan också handla om att ringa hem till föräldrar om andra saker än de som skapar distans mellan föräldrar och barn – vårt missnöje över eleven. Vår förtvivlan över elevens uppförande. Det är kanske inte så uppbyggligt att sätta ord på bristerna och ständigt ge dem luft – utan också ringa bara (BARA) för att säga något om hur spännande det är att följa barnets lärande i svenska. – Ja, ni förstår, ert barn skriver och skriver. Idag läste vi upp berättelsen och då blev det en väldigt spännande diskussion bland oss alla. Jag tycker det är något ni ska känna till. 

Modet att bry sig om handlar inte om de stora åtbörderna utan de ständigt återkommande. Att som lärare öva sig i att vara generös i bemärkelsen – se igen. Upptäcka och undersöka vem eleven är.

Det krävs ett långsamt och uppbyggande svar på uppmaningen att vi inte ska bry oss.

Publicerat i Barns rättigheter | Kommentarer inaktiverade för ”Du ska faen inte bry dig!”