– Du måste ta för dig mer i klassrummet.
Så kan vi säga till tysta elever. Och jag önskar att vi aldrig någonsin sa den meningen. Aldrig yttrande den, uttalade den eller ens tänkte den. En tyst elev kan inte ta för sig mer på egen hand. Att vara en tyst elev och få höra att ansvaret är det egna måste vara otroligt tyngande.
Det är i undervisningen som möjligheten ska ges, det är i lärarens förhållningssätt möjligheterna öppnas. Inte genom att eleven själv bryter något som eleven uppenbart inte kan bryta. Att själv göras ansvarig för detta är mycket sorgligt.
Hur menar vi att eleven själv ska göra? Hur tänker vi om eleven? Varför ska eleven göra det? Ta för sig mer? Av vem ska eleven ta för sig? Hur är det ordnat så att eleven kan ta för sig? Vad gör det med de elever som tar för sig? Får de inte göra det? Är de för snacksaliga? Hur har läraren möjliggjort för eleverna, dvs alla elever, att få ha rösträtt?
Jag tänker på det barn som inte känner sig bekväm med att ta för sig som efter ett utvecklingssamtal går hem med sina pratglada föräldrar, de som nu oroar sig för sitt barn, som säger till barnet – Men du, du som pratar så mycket hemma, kan du inte ta för dig bättre i klassrummet? Det kan väl inte vara så svårt att svara på lärarens frågor.
Eller så tänker de – vårt pratglada barn är en tyst elev? Vad är det som har hänt i skolan?
Det kan också hända att eleven själv aldrig upplevt sig som tyst och en som ska ta för sig mer, utan som en lyssnande och tänkande elev som inte alls är så tystlåten utan mer en elev som gillar läget. Som plötsligt får veta att det inte duger.
Här är ett annat inlägg som berör samma fråga!