Jag tänker ofta och säger ofta – låt oss börja om från början! Och jag ser stora möjligheter till det framöver. Dagligen kan vi tänka att vi börjar om från en slags ny början. Vi förstår våra dokument på nytt. Vi lär känna eleverna med nyfikenhet igen! Vi ser på varandra med nya ögon! Vi är nyfikna! Vi är lärare som har goda vitsord från överallt i samhället! Vi ordar om vår profession! Vi skyddar eleverna från dumheterna om att de har alldeles för många fel och att de inte kan passa in! Vi ser till att skolan är en skola för alla och verkar för att mångfald är olikheternas moder. Vi gillar det vi är och har och verkar för!
Ja, det var en slags lyrisk tanke om att skolan är samhällets hjärta! Och att vi är där och bökar kring och gör något gott och bra!
Jag kan inte annat än önska och tänka detsamma. Och jag kan börja hos mig själv.
Kanske man ska organisera om hela skolan utifrån ämnen iställe. Plura
Visst vore det spännande att skapa någonting nytt, någonting fritt från gamla föreställningar av vad en skola är och vilket uppdrag skolan har! I min tanke om det här nya ingår ämnena så att det blir tydligt för eleven att delarna är viktiga och ingår i ett sammanhang.
Fast indelning i ämne får inte bli ett självändamål.
Det viktiga i livet utanför skolan är hur du kopplar ihop ämnena och drar kunskapen till en ny nivå. Därför borde det finnas arenor i skolan som också ger möjligheten att i olika åldersstadier ges tillämpningsmöjlighet att pröva ämneskunskapen i ett sammanhang.
Tänker på miljö. Hur kombinerar du biologi, matematik, kemi, fysik och språk för att beskriva en så svår materia som hållbar utveckling.
Tja, ytterligare assossiationshalka av Plura.