Jag länkar hit. Jag måste samla information om hur vi kan förstå Pisarapporterna.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Jag är ganska övertygad om att Sverige har problem med segregationen och Bergström vänder saker lite i egen sak men jag måste nog ändå ge honom rätt i att som förklaringsmodell för tappet enligt PISA är det ytterst otillfredställande att ta upp segregationen.
Den enda förklaring som jag ser som riktigt säkerställd är ganska obehaglig. Det finns nästan konsensus i hela skolvärlden att lärarskickligheten är den viktigaste faktorn för kunskapstillväxten. I så fall borde sjunkande kunskaper indikera sjunkande lärarskicklighet. Ska man gå lite djupare på detta spår så kan man titta på data över kunskapsresultat och lärarlöner och upptäcka att de följs åt. Nu hävdar jag förstås inte att löner är ens det viktigaste för hög lärarskicklighet men jag funderar på om andra faktorer också följer med. Används lågavlönade lärare mer som diversearbetare, får de lägre självbestämmande och känner de det som att de har svårare att känna syftet med det de gör?
Det som Bergström, och flera, pekar på är att PISA:s resultat kan inte tolkas enbart utifrån vad Skolan (inte) gör. Rätt mycket har ändrats i världen, och Sverige, de senaste 10 åren. Skolan kan/bör inte hantera det (ensamt).
Lägger till ett inlägg om hur jag (börjat) se på PISA: http://www.richardgatarski.com/2010/12/13/pisa-forstar-inte-ens-samtiden/
Tack Richard. Jag vill samla in fakta/tankar så att jag kan förstå! Jag vill lära mig värdera och förstå! Därför stort tack. A-M
Ann-Marie, du kan gärna läsa min fundering kring detta på min blogg. Samtidigt kan du läsa hos mats min syn på Richards och andras tankar. Eller hos Helena.
Såklart jag vill Plura! Och de andras också. A-M