Vygotskij och passiviteten

Vi har sett att den ende uppfostrare som kan bilda nya reaktioner i organismen är den egna erfarenheten. Enbart de relationer som skapats av personlig erfarenhet har inverkan på organismen. Det är därför den personliga erfarenheten hos den som skall uppfostras utgör grunden för det pedagogiska arbetet.”

”Därför innebär elevens passivitet att man undervärderar hans personliga erfarenhwet, vilket är en dödssyn ur vetenskaplig synvinkel, eftersom det grundar sig på en felaktig regel, nämligen att läraren är allt och eleven intet.”

Ur Peter Gärdenfors bok; Lusten att förstå, 2010

This entry was posted in Vygotskij and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Vygotskij och passiviteten

  1. Hadar Nordin says:

    Oerhört Spännande. Måste läsa den boken!

    http://fritidspedagog.wordpress.com/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.