I morgon världsbokdagen – några tankar i elfte timmen

Böcker med post-001

Vad kan man göra en världsboksdag?

Jag skulle packa en väska. Jag skulle lägga ned så många böcker jag kunde i den. Dra den in i klassrummet. Och inför eleverna skulle jag plocka upp en bok, be dem säga ett sidnummer, be dem säga ett radnummer, be dem säga en bokstav. Så skulle jag slå upp sidan, räkna ned raderna, hitta ordet på den bokstav de föreslaget och … detta ord skulle jag skriva upp på tavlan. Bok efter bok skulle jag göra så med. De ord eleverna och jag fått på tavlan skulle jag muntligen sätta in i meningar. Leka med orden. Leka med böckerna. Utmana med innehållet.

Därefter skulle jag läsa högt ur tre olika böckers inledningar och be mina elever diskutera vilken de önskade lyssna till. Sedan skulle jag …

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen. Bokmärk permalänken.