
Issmältningen och piren. Finns det något sammanhang? Den ena riktar sig åt ett håll. Den andra riktar sig åt ett annat.
Hur kan man förstå det?
Anne-Marie

Issmältningen och piren. Finns det något sammanhang? Den ena riktar sig åt ett håll. Den andra riktar sig åt ett annat.
Hur kan man förstå det?
Anne-Marie
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.


Ibland är det mer än okej att störa
Detta hände när jag slutade läsa en sommar
Ingen frågar mig längre vad jag ska bli när jag blir stor
Känslan av att kunna cykla gör mig fortfarande lycklig
Det som inte får hända på en begravning
Händerna och generationernas görande
Man blir aldrig för gammal för kurragömma
Att läsa sig till ett humleintresse
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Högläsning ger vinster som inte går att mäta
Föräldrar ska inte träda in som lärare
Låt oss bli lite mer som världens bästa Karlsson
Därför fortsätter jag envist att hälsa på alla elever jag möter
Inom varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Det är inte skryt att berätta om sitt viktiga arbete som lärare
Läslistorna är här – låt oss läsa
Läsförmågan får aldrig överges och bli en förväntad kunskap
Vi måste väcka liv i lärares tystade kompetens
Nu är nyfikenheten viktigare än förra årets dystra resultat
Låt oss aldrig bli för gamla för barnböckerna
Så drabbar stressen både lärare och elever i skolan
Skolan är det bästa skydd våra barn har
Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
En sommar utan läsning – då gick min hjärna i dvala
Det gör fysiskt ont i mig när eleverna inte får läsa det de vill
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Barn läser inte för att göra vuxna glada
Om lyssneläsningen – inte antingen eller – utan både och
Låt oss inspireras av alla lärare i litteraturen
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Min respektlösa fråga gav mig en funderare
Fler borde ha min mammas tillit till skolan
När läsningen inte fungerar – lägg allt annat åt sidan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Pajkastningen mellan hem och skola är destruktiv för alla
Galet att lärare inte vågar vara sjuka
Vi lärare har mycket att lära av varandra
Läs gärna porträttet i Läraren Här

Böcker jag läst under sommaren 2025:
Böcker jag läser under december 2023:
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
Hejsan!
Hi hi… nja… kan man ens begära att förstå detta? Kunskap under ytan är komplicerat att lyfta, att medvetandegöra, att förstå. Sambanden finns förstås men riktningarna är underbart nyanserade. Många av naturens relationsspel är märkliga, intrikata och många är kan man förmoda matematiskt sifferkodsskyddade.
Alf Henriksson förenar precis vetenskap och poesi i dikten ”Motsols”
”Vågorna skvalpar
med kluckande läte
mot strändernas stenar
och bryggornas kar.
Det beror på atomer
av syre och väte
som förenade dansar
och flyger och far”
Som på ditt foto hänger inte riktningarna ihop riktigt. Jag kan bara tolka utifrån mitt perspektiv: kanske en signal eller tecken om något pågående. Något obehagligt. Människan och naturen väljer varsin väg. Kommunikation, samarbete, sammanhang och framtid i allvarlig konflikt.
Kunskap under ytan är Östersjöns skrämmande stora arealer av döda bottnar, ett faktum som inte är levande i människans vardagliga medvetande. Vår marina miljö är sorgligt eftersatt.
Vatten är något häpnadsväckande fantastiskt och havet alldeles för underbart för att vara vår välfärds soptipp.
Hej -jag publicerar dig men läser dig senare… och återkommer med svar. Vill ju inte låta våra läsare missa ett Thordinlägg/A-M
Hej igen:
Du skrev inte mina läsare.
Du skrev våra läsare.
Ett allmänmänskligt skol-
exempel på ett inkluderande
förhållningssätt.
Och att leva som man lär.
Och det är sant: Det finns
vågar för ord…
och för stora gäddor.
Och så finns det vågar
för meningar i kategorin
”kommentarer”.
Min (denna!) totalt viktlös! Hej!
Tjohej Thord, inte någonsin viktlös här. Nu har jag läst dina inlägg. Och som sagt – du kommenterar här – och därmed har du och jag läsare, ömsesidigt så att säga, och gemensamt. A-M