Lyckliga elever och spännande klassrumsorganisation

Denna form av klassrum har jag inte mött tidigare – men skulle gärna pröva den möbleringen. Jag tänker alltid på hur klassrummen kan gestaltas. Jag är inte säker på att denna organisation passar mig men jag har aldrig stött på den tidigare. Att barnen är lyckliga och att läraren är glad tycker jag är en självklarhet för lärandet i alla rum.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Klassrummet. Bokmärk permalänken.

8 svar på Lyckliga elever och spännande klassrumsorganisation

  1. sspirit skriver:

    Jag är bara gråtfärdig efter har tittat på serien här.
    Grått av lycka.Grått av hopp.
    Hoppet finns i barnen.
    Jag ser och hör bara hur de vill samarbeta, hur de hittar själva svar på lyckan och livet i allt lidande som livet innebär. Hur lidandets tårar omvandlas i lyckans tårar. Barnen letar , hittar , har svaret på allt.
    Och läraren är där för att se, torka alla dessa tårar. Stötta.
    Jag ser GEMENSKAPEN. Jag ser INDIVIDEN i det hela GEMENSKAPEN.
    Jag ser kärleken som lyser i klassen.
    Jag ser ….

    Världen är en enda klassrum.
    Hoppet finns i barnen.
    Se och lyssna på barnen.

  2. Anne-Marie skriver:

    Tack för att du gav filmen till mig. A-M

  3. Killfröken skriver:

    Det här är en på alla sätt och vis beundransvärd film. Dels får det mig att skämmas lite för mina fördomar om Japan som land men framförallt är det exempel på det universellt vackra som finns i utbildning. Hur det är en arena för mänsklig interaktion på den allra mest miningsfulla nivån. Tack för tipset.

  4. Anne-Marie skriver:

    Fördomar – ja – det viktiga är väl att man tar in det man ser. A-M

  5. Fröken Anki skriver:

    Tack för att du visade den här filmen. Har tittat på alla fem avsnitten nu och känner mig glad och inspirerad och hoppfull inuti. Fantastisk film, fantastisk lärare och fantastiska barn. Barnen är vår framtid och om alla barn fick ha det så här i skolan skulle världen bli en bättre plats. Är så betagen av Mr Kenamoris ansiktsuttryck när han interagerar med barnen. Hur han lyssnar och låter dem få utrymme, och all den värme han visar. Varje barn är viktigt, och har rätt till att uttrycka sig.
    Tack!

  6. Anne-Marie skriver:

    Ja, och vi kan genomför exakt samma sak med våra elever. Det handlar om att vi tillskriver oss det mänskliga och lyfter upp vikten av att se, se ordentligt och låta eleverna både bli sedda och seende. Det är stora saker att vara bland barn. A-m

  7. Mauno skriver:

    Tack för en fin film! Den berör och man undrar när vi ska börja förstå sambandet mellan ledarskapet, bemötandet och kulturen i klassrummet med måluppfyllelsen?

  8. Anne-Marie skriver:

    Det söker jag svar på i min bok Vägen till skriftliga omdömen. Och jag tror det går men då får man pröva sina lärare. A-M

Kommentarer är stängda.