Inget antingen eller – bara pedagogisk mer

Resor utvidgar erfarenheterna. Utflykter gör det också. Man måste lämna något för att få något nytt. Det handlar om att få ett annat perspektiv. Det kan betyda att man gör en utflykt in i varandras klassrum och ser det som man inte annars ser.

Och det som är nytt behöver inte  betyda att man helt byter ut något för att ersätta det man redan har. Jag tänker tillförande. Alltså en utflykt kan tillföra. Den tillförande pedagogiken tror jag mycket på. Skolan brukar svara det nya med attityden-antingen-eller. Det gör att det nya blir antaget eller förkastat utifrån ett antingen-eller- perspektiv. Jag tror inte på ett antingen eller utan på det utvidgade och tillförande. Sådan är pedagogiken. Rörlig!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Inget antingen eller – bara pedagogisk mer

  1. sspirit skriver:

    De du säger här Anne-Marie påminner mig om hur oftast ställs människor emot varandra: yngre emot äldre, erfarna emot oerfarna,olika sociala och professionella grupper emot varandra. När i själva verket har vi så stort behov av varandra, när vi har så mycket att lära av varandra.

  2. Anne-Marie skriver:

    Jag håller med Sspirit, och jag tror vi är många som vill Plura, A-M

  3. Antingen skriver:

    Antingen betyder sekvens som filosofi alltså tänka har.
    Om A så B och antingen inte A eller B är samma sak.
    Har du eller bara beskriver, bara tycker: dogma..

  4. Antingen skriver:

    Antingen har inte Kalle fel eller konsekvens(erna). Hur annars en moral?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.