Föredragning – pedagogiska rum – Runstensskolan, Haninge

Härmed vill jag tacka för en underbar förmiddag med mängder av modellande och frågeställande. Jag har lovat lärare att skapa frågor i mängder så att rummet kan börja ställa frågor till de som är där. Frågor är något jag finner utmanande. Det ska var stora frågor, inte små och lättbesvarade:

  • Hur gör man en hög med vatten?
  • Hur kommer ett sms in i en telefon?
  • Hur väger man en blåval?
  • Hur kan man undersöka var talorganet sitter på en giraff?
  • Hur tror du människor kommer tala om vår tid i framtiden?
  • Hur kan man stoppa oljekatastrofen?
  • Varför säger man kung för en dag?
  • Hur tar man sig fram med apostlahästar?


Jag återkommer, och om ni som lyssnade och processade behöver, vill, kan, och känner – här är en plats för er att orda och grubbla på. Vill, vågar och kan!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Klassrummet, Pedagogiska miljöer och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Föredragning – pedagogiska rum – Runstensskolan, Haninge

  1. Plura skriver:

    Det var många utmanande frågor även för en vuxen. Kanske vi försöka svara. Men svaren blir säkert begränsande tror Plura när vuxna ska lägga in all sin erfarenhet i svaret.

    Den första skulle givietvis jag svara häll lite vatten i ett glas. Den andra radiovågor i form av ettor och nollor som omvandlas i telefon till text osv. Hur kul är det?

  2. Veronica skriver:

    Tack för frågorna, så härligt när man delar med sig!
    Jag vill och kan! Nu tänker jag verkligen VÅGA ta steget, vad är det värsta som kan hända…Man lär sig av sina misstag och man lär sig otroligt mycket av sina elever. Ska ta en bild för och efter, det ska bli väldigt kul att se hur mitt klassrum kommer att se ut till hösten!
    Veronica
    Runstensskolan

  3. Anne-Marie skriver:

    Veronica, det värmer mig oändligt, jag blir mycket glad över att du skriver här och gensvarar. Jag tyckte mycket om mötet hos er. Blev glad. Och jag tycker om den känslan. Den inger mig hopp. A-M

  4. Lina skriver:

    Nyfiken på hur andra förändrat sitt klassrum!
    Före/efter bilder någon?

Kommentarer är stängda.