Om ni vill – skänk er berättelse till de som är nya inom yrket och denna höst får sin första klass. Skriv något litet här. Berätta om en liten episod. Ge ett litet råd. Värna de som träder in i yrket. Skriv!
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- Ordning och reda: Alla dessa mejl och en viss ordning som underlättar https://t.co/wt5kq1LaRG about 5 hours ago from WordPress.com ReplyRetweetFavorite
- Det mycket inspirerande mötet inom SBS vid SU resulterade (sidoeffekt) till tre nya böcker. Ser fram emot att de kommer med posten. about 6 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- Visar bildläraren vad lärarens undervisning har möjliggjort för eleverna när de skapar texter och bild under en ann… https://t.co/tv1Tq8cC0s about 10 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- Oj, det här är spännande - snart kommer den här lilla barnboken ut - första barnbok med illustrationer av finfina… https://t.co/s81jEqTaig about 10 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (56)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 027)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (294)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (5)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (314)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (298)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (208)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (160)
- historia (1)
- Högläsning (138)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (100)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (11)
- Kollegialt lärande (52)
- Kommunikationen (543)
- konflikthantering i skolan (11)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (60)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 615)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (5)
- Lässtrategier (36)
- Läxor (16)
- Lektion (35)
- Lektioner och lektionsförslag (741)
- Litteratur och läsning (766)
- Matematikundervisning (150)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (89)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (80)
- Om jag vore rektor (56)
- Ordförrådet (476)
- Ordning och reda (36)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (196)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (81)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (208)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (640)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (288)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (133)
- Synligt läsande (106)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (41)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (59)
- Till J (8)
- Undervisningen (178)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (36)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Pingback: Tweets that mention Första lärardagen! Ge ord, råd till en nyexaminerad lärare! « Anne-Marie Körling -- Topsy.com
Det var länge sedan jag gick och utbildade mig. Då var det bara fråga om att få rätt svar, jag minns att jag var så nervös vid mitt första möte med en klass att jag till och med nästan hade skrivit upp vad eleverna borde svara på mina noggrant antecknade frågor. Ett steg utanför ramen och jag var vilse. Så småningom blev jag mer bekväm i att hamna utanför i oväntade situationer, allt går att ta vara på om man är flexibel och samspelar med barnen.
Mitt råd är att naturligtvis ha en planering i grunden, men att ta tillvara det som bjuds av barnen och inte vara rädd för att ”hamna bredvid”. Det är samspelet som är en av tjusningarna med detta yrke, man vet aldrig vad som kommer att hända. Ingen dag är den andra lik. Var bara öppen och lyssnande.
Annika
Det tackar jag för. Vi kan samla lite tips här. Ticketack. A-M
Vill bara tipsa om en blogg för ”nya” pedagoger:
http://blogger.steinberg.se/archives/category/starthjalp-for-nya-pedagoger
Kanske finns något matnyttigt där?