Både-och-tanken VS antingen-eller

Det är ofta så i skolan – vi antar perspektivet antingen eller. Det är sällan så enkelt att det är antingen eller. Det är oftast både och. Den spänning som sker då det är antingen eller gör det svårt för perspektivet både och.

Men kan ha dyslexi men också kunna läsa.

Man kan tillåta keps och ha ordning i klassen.

Man kan …

Man kan tycka om prickig korv på mackan men inte gilla falukorv!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Verkligheten. Bokmärk permalänken.

2 svar på Både-och-tanken VS antingen-eller

  1. sspirit skriver:

    Det behövs hela tiden ett”både-och” inte ”antingen-eller”. Genom att studera och inkludera skillnader gör man nya upptäckter.Vägen till berikande utveckling!

  2. Lilian skriver:

    Jag tycker om det jag läser, en fredagkväll efter tre intensiva uppstartsveckor på den egna skolan. Visst behöver vi både-och, kanske kryddat med en rejäl nypa så-det-utvecklar-alla.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.