Lektionsförslag – och detta är ett generellt förslag. Du kan göra det här på gymnasiet, i förskolan, på någon fest där ni alla sitter och tittar på varandra och inte vet vad ni ska prata om. Minns att läraren alltid modellar sina egna förslag så att eleverna eller de lärande aldrig behöver känna sig utan sin ledare. Alltid modella så att de lärande kan härma och erövra. Och visst – man får och ska ta sina kompisars ord om man själv inte råkar ha några egna på lut. Ordberika varandra.
TA ETT ORD!
Guldfisk!
Hi, hi, det bara blev detta ord. Så kan man förhålla sig till ord om man är lärare. Det fina med att vara lärare att man inte stannar vid det. Man tar sig vidare. Man utmanar själva ordet och gör det rumsligt. Nu ska ordet in i ett sammanhang.
Eleverna ska nu få smaka på ordet Guldfisk! (Du som läser – Säg GULDFISK högt för dig själv, visst händer det något, guldet framträder och fisken rör på sig).
LÅT ELEVERNA SÄGA ORDET:
– Guldfisk!
Det kan man göra tillsammans. Man måste få ta ordet i sin mun. Och det i mångfald. Låt ordet få andra förutsättningar:
- Viska det
- Säg det som om ni var hos rektorn
- Säg det som om det var en maträtt på någon hamburgerrestaurant
- Säg det som om det var ett alldeles nytt ord
- Säg det som om det var hos tandläkaren
- Säg det som om ni bokstaverade det…
ERÖVRA ORDET – GÖR DET TILL DITT!
Låt eleverna muntligt sätta in ordet guldfisk i en mening. (Du som är lärare ska givetvis följa dina elevers meningar och absolut inte tillrättavisa dem med orden – Du får inte härma din kompis, du får inte leka med ordet Guldfisk – för det är just det som eleverna får! De får härma, leka och pröva. Kursplanen säger ju just det: VÅGA, VILL, KAN).
– Jag vill ha en guldfisk!
– Min guldfisk delar med sig av sitt guld!
– Guldfisken ville flytta från sitt akvarium!
(Om eleverna har roligt under denna lektion så ska du som lärare inte tysta ned vare sig skratt eller fantasi. Kursplanen talar mycket om kreativitet och att tillägna sig språk. Det är just det vi gör nu. Kreativiserar undervisningen. Så skrattar dina elever så minns också att glädje i sig betyder lärande och välmående).
NU SKA ORDET KNYTAS TILL ETT RUM ELLER EN PLATS
När ni har gjort en runda och alla eleverna har kommit till tals då låtsas (kreativitet var det som vi nyss nämnde) att vi är i ett annat rum. Vad kan guldfisken betyda om vi befinner oss hos tandläkaren/polisen/ålderdomshemmet/sandlådan/badrummet/flygplanet/på ett kafe… (låt eleverna ge platser, det står i Läroplanen att eleverna ska ingå och påverka så då ska du som är lärare fånga alla möjligheter att ge dem den möjligheten, i stort som i smått).
Låt säga att vi säger guldfisk i en fiskaffär:
– Guldfisken såg alla döda fiskar!
– Guldfisken var livrädd för fiskhandlarens kniv!
– Vad gör jag här, sa Guldfisken.
– …. fortsättning för hela klassen… alla ska få säga….
ORDET OCH PERSONEN! Nu ska vi göra det mer personligt!
Då har vi prövat ordet på två sätt. I våra egna tankar, i ett rum och nu ska vi vara olika personer:
Vilka ska vi vara? (eleverna SKA delta och ge förslag, vi lärare följer våra styrdokument och hittar försvar för de lektioner vi ger och skapar för eleverna).
Vi kan vara brandman/poliser/läkare/Isglassförsäljare/korvkioskägare/sportdykare/sjuksköterska – osv
Då sätter vi in ordet tillsammans med den person som säger det, låt oss vara sportdykare:
– Sportdykaren mötte ett stim med guldfiskar.
– Sportdykaren blev rädd för guldfisken var också nyfiken på vem sportdykaren var.
– Sportdykaren jagade hajar men fick en liten guldfisk.
– Guldfisken skulle sportdykaren ge till sin gamla mamma.
Lektionstanken:
Vi kan ta vilka ord vi vill och omsätta dem i rummet. Eleverna får tala och det kring ett fokus. Självklart kan vi ta ett geografibegrepp, matematikord (jättespännande och roligt), ett engelskt ord och självklart kan vi göra den här lektionen på spanska, tyska, syriska, turkiska, romska. Den är generell. Den syftar till att orden blir våra gemensamma. Det är så förödande trist och tyst i klassrum. Och orden måste talas in i oss. Vi måste få dem gemensamma i rummet. Jag tar ingenting för givet då det gäller förståelse av ord.
Och jag använder mig av gruppen för att skapa livligare och större ordförråd.
Vägen är inte heller lång till skrivandet: Pröva själv. Skriv en mening. Pröva. Dela med dig. Allt är kunskap!
Jag skriver:
Min guldfisk stod i en skål i köket. Jag talade alltid med den då jag stekte pannkakor. – Gillar du pannkakor, frågade jag så där som man gör till en guldfisk. osv
Vilket härligt kreativt lektionsförslag. Jag ler redan. 🙂
Guldfisken gick hem till sitt. Jag flög min kos. Det var sista gången vi möttes, guldfisken och jag.
Pingback: Svenska - soglo | Pearltrees
Pingback: Arbeta med läsförståelse | Pearltrees
Pingback: Svenska | Pearltrees
Pingback: Svenska | Pearltrees