Katalogläsning VS romanläsning

Många elever gillar att läsa. Jag hävdar det. Det som gör det problematiskt är att vi är så olika. Vi gillar olika texter att läsa. En del kastar sig över en roman av det omfångsrika slaget, andra bläddrar förstrött igenom en katalog. Nämen Anne-Marie! Så kan du inte generalisera.

Att söka i en katalog kräver sin läsning. Att läsa en roman kräver sin. Det finns inget antingen eller, bättre eller sämre. Det finns läsning. Och så finns det olika texter. Anledningen att vi läser olika saker beror på att vi är olika och vi befinner oss i olika sammanhang där omständigheterna kräver något av oss. En katalogtext är knepig för den som inte behöver texten där.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

2 svar på Katalogläsning VS romanläsning

  1. Morrica skriver:

    Jupps, precis så är det. Och därför måste vi pedagoger erbjuda ett väldigt varierat utbud av texter så att var och en ges möjlighet att hitta sin favoritsort, och vi får inte värdera och rynka på näsan åt någon slags texter. Det är superviktigt, särskilt när man inte är en sån driven läsare, att man hittar det format man känner sig tillfreds med. Om det är serier eller tegelstensromaner, kataloger, texten på frukostflingepaketet eller bloggar gör fullkomligt detsamma och går inte att styra, men man måste få hitta det.

    Ty det är bara därifrån man kan gå vidare och erövra andra format och trivas i dem också.

  2. sspirit skriver:

    Lita på barnen, det kan och vill visa vad de är intresserade av. Bara att de får det. Det var det jag försökte bevisa för några dagar sedan när jag befann mig i en rumänsk byskola. Lärarna trodde aldrig att det går att barnen kan så mycket. Det är så mycket fel: samhället, systemet, lagarna, ledningen, inspektörerna och inte sist barnen som kommer från fattiga, splittrade, våldsamma familjer.

    Jag fick öva. Med en 3-a. De fick leta efter något i skolan med påskriven text. Läsa tyst det de har hittat och skriva på tavlan de ord som de inte känner betydelse. Sen tog vi samling och gick igenom de flesta ord. Barnen har samlat på kexförpackningar, medicinburkar( 3 av dem köpte tidigare under dagen medicin från apoteket för deras föräldrar), olika reklamblad, en skönlitteratur bok, tidningar, en kallelse till rättegången( ja, barnet fick den av brevbäraren som orkade inte gå hela vägen till en annan by för att överlämna den till respektive förälder). 30 min., 32 barn, 116 nya ord som de vill veta vad de betyder. Fast food. Föda för barnens hjärna och själ. Och hur roligt och givande och utvecklande som helst.

    Jag har en bra mentor som har lektionideer om kvitto och Ikea katalogen :). Det är jag mycket, mycket tacksam för.

Kommentarer är stängda.