Allvarligt talat – hur är det ställt med matematiken?

Nästan var femte elev klarar inte provet i matematik


I Skolverkets sammanställning av ämnesproven i årskurs 9 var andelen elever som inte nådde målen i matematik 17,5 procent. Det är den högsta andelen sedan mätperiodens start 2003.

Det här inlägget postades i Matematikundervisning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Allvarligt talat – hur är det ställt med matematiken?

  1. Jan Lenander skriver:

    Det har inte varit speciellt högt ställda krav på ämneskunskaperna i matematik hos lärare de senaste typ 20 åren.

  2. Plura skriver:

    Och lärarna har ägnat sig åt att eleverna ska räkna på självstudier. Något prat om matematik är sällsynt.

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Det är lite sorgligt att det är så – för matematik är så kreativt, roligt och mycket vardagligt, finns ju runt omkring oss i alla former! A-M

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.