Allvarligt talat – hur är det ställt med matematiken?

Nästan var femte elev klarar inte provet i matematik


I Skolverkets sammanställning av ämnesproven i årskurs 9 var andelen elever som inte nådde målen i matematik 17,5 procent. Det är den högsta andelen sedan mätperiodens start 2003.

This entry was posted in Matematikundervisning and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Allvarligt talat – hur är det ställt med matematiken?

  1. Jan Lenander says:

    Det har inte varit speciellt högt ställda krav på ämneskunskaperna i matematik hos lärare de senaste typ 20 åren.

  2. Plura says:

    Och lärarna har ägnat sig åt att eleverna ska räkna på självstudier. Något prat om matematik är sällsynt.

  3. Anne-Marie Körling says:

    Det är lite sorgligt att det är så – för matematik är så kreativt, roligt och mycket vardagligt, finns ju runt omkring oss i alla former! A-M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *