Veckoavslutning i Svenska Skolan Moskva

På scenen står de allra minsta och presenterar sina veckoarbeten, i några bilder och korta ord. Därefter kommer förskoleklassen med bildspel och berättelser om alla människans sinnen. Årskurs 1-2 presenterar hur många sätt man kan mäta steg, presenterar stegräknararbeten och visar också praktiskt hur man kan röra sig för att öka antal steg, en elev i årskurs fem presenterar hur man kan förstå impressionismen och dess uppkomst, och hur den ser ut i elevens egna målning. Det visas elevfilmer där eleverna får berätta själva och ur verksamheten.

Jag satt och tänkte – så här ser det ut när eleverna gör en läroplan och visar upp kursplanernas innehåll. De har ju ingen aning om det men lärarna håller deras utveckling. I den mening som ordet ”håller” innebär. Det pedagogiska arbetet är omfattande. Och det vet ju nästan bara pedagogerna själva. Varje sak leder vidrare till något annat.

bBB

(dessa bokstäver är nedtryckta av en liten flicka som nyfiket tittade på, klart att hon också ska trycka på tangenterna).

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

1 svar på Veckoavslutning i Svenska Skolan Moskva

  1. Lilian skriver:

    Läraren som håller i elevernas utveckling – en bra beskrivning!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.