Lärarnas medvetna språk

Elever måste få möta lärare som är modeller för språk. Det handlar om att vara medveten om ämnets begrepp och använda dem ofta så att eleverna kan erövra det från lärarna. Språket gör att vi kan hänga upp förståelse, börja förstå. Jag tänker på slöjdämnets begrepp, fysikens, svenskämnets, matematiken. Om inte lärare använder ord på ett korrekt sätt kan man inte begära att eleverna ska göra det.

Att ord är roliga och spännande kan vi också ta fasta på:

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

5 svar på Lärarnas medvetna språk

  1. Eva skriver:

    Vad glad jag blir av inlägget, alldeles varm. 🙂 Just detta med ämnets språk är så viktigt. Jag har diskuterat just detta med kollegor och inte alltid fått förståelse för vikten av språket. Kanske måste jag hitta bättre förklaringar i mitt språk. Dags att tänka till igen.
    Tack Anne-Marie för orden.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag vet att kursplanerna tar upp detta i nästan varje ämne, begreppen och att kunna använda dem, för att eleverna ska kunna göra det måste ju eleverna höra lärare använda orden i verkliga sammanhang. Jag tycker det är mycket viktigt. A-M

  3. Morrica skriver:

    Mycket mycket viktigt! Jag tänkta tanken kring matte idag, och vips skrev du om det.

  4. Anne-Marie Körling skriver:

    Tack Morrica! A-M

  5. Pingback: Matematik är inte svårt « You're no different to me

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.