Vi ska förklara kompetensen – inte bristen. Det gäller i alla pedagogiska möten, med andra lärare, med elever och med föräldrar, kanske också med den ensamma rektorn. Det är inte skolutvecklande att alltid prata om den sämsta kvaliteten, den bråkigaste eleven, den argaste föräldern … det är en reducering!
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Krönika om bilderboken som träffar i amygdala 2023-01-27
- Den kompetente läraren 2023-01-24
- Styvmoderligt om barns självständiga läsning 2022-12-01
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- @NybergBirgit Jag tror att Ekman menar händelser i plural. Många händelser där. about 32 minutes ago from Twitter for iPhone in reply to NybergBirgit
- @simonkarlsson82 @markatt07 Fint att du frågar så att jag kan förklara. Uppskattas. about 36 minutes ago from Twitter for iPhone in reply to simonkarlsson82
Arkiv
Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
Det är en härligt bra inställning men det ska vara en inställning på djupet för i annat fall kan det lätt bli en ursäkt för att stoppa huvudet i sanden inför situationer som vi själva eller andra inte klarar av. Det måste vara slut med att ohållbara klassrumssituationer fortsätter i år innan de åtgärdas.
Kan du inte göra ett TV-program om det! Jag tror det behöver visas.