Snabba skolarbeten och flest räknade tal

– Åh, så snabbt du blev klar, säger vi och har någon slags tillfredsställelse i våra lärarröster.  Jag grubblar på vår iver att berömma det snabba.

– Jag har gjort klart, börjar eleven säga, och så har eleverna börjat skynda och jämföra om de har gjort mest och flest. Jag grubblar på problemet att få eleverna att tänka och samtala istället för att skynda.

Och som alla andra frågor – vem är hönan och var är ägget och varför är tuppen aldrig inblandad?

This entry was posted in Barns rättigheter and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Snabba skolarbeten och flest räknade tal

  1. Morrica says:

    Vi kan nog inte få eleverna att samtala och tänka om inte vi börjar samtala och tänka tillsammans med eleverna. Vi kanske behöver ställa våra frågor på ett annat sätt, och leda samtalet ut på omvägar och irrvägar och då och då in i återvändsgränder, för att visa att även dessa är värda att utforska ibland?

  2. Anne-Marie says:

    Åh Morrica, vad jag skulle vilja ha dig som lärarkollega i en skola! Vilket vackert svar och vilken svår sak att omsätta. A-M

  3. Morrica says:

    Men tack, jag blir helt varm i hela själen av dina ord!

    Ja, det är svårt, men ibland, en liten stund, lyckas man, och det ger kraft att fortsätta sträva.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *