Det är lätt att skapa innehåll i skolan. Ibland tror jag vi springer över alla åar för att hitta våra undervisningar. Vi har fångats in i en märklig tro att ”lust att lära” betyder att allt också ska vara lustfyllt och roligt. Det är en villvarelse. Däremot ska allt vara angeläget. Eleverna vet att det är det och om man riktigt frågar eleverna säger de också att de vet att skolan är en plats där de kan lära sig saker och ting. Vi ska heller inte ringakta elevernas förväntan om att få lära i skolan, en riktig prövoplats för att utveckla sitt kunnande. Att också få uppleva sig kapabel och kunnig betyder att eleverna får lägga till sina egna kunskaper kring det vi undervisar om.
Jag tänker på Lgr 11 och alla ämnen och begrepp. Tänk att vi i skolan faktiskt gör vetenskapen till en möjlighet för alla. Vi utvecklar begrepp i kemin, fysiken, matematiken, svenskan, geografin och … låt oss sätta sprutt på kreativiteten i kursplanerna. Innehållet vill pröva oss. Låt oss göra undervisningar.