… om man får sitta och tänka över en kopp kaffe. Mest funderar jag över hur vi ser på elever som tänker. Jag tänker också på vad de kan tänkas tänka över.
Näe hörrnini – jag slurpar vidare!
… om man får sitta och tänka över en kopp kaffe. Mest funderar jag över hur vi ser på elever som tänker. Jag tänker också på vad de kan tänkas tänka över.
Näe hörrnini – jag slurpar vidare!
Inlägg som berör samma teman:
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!
TIDSRIKA – Ett vackert ord. Dessvärre är det få som kan klara av att välja bort sitt arbete för att skapa mer tid.
Men det är en annan historia.
INFRYST – motsatsen till utbränd. Infryst är ändå ett obehagligt ord. Det är en handlingskraftig person som inte alls har gått in i någon vägg alls, men har frusits inne så handlingarna inte kan genomföras.
VIOISMEN – det är den rörelse som omfattar VI. Det är alltså allt annat än ensamt. Det är inte DU och det är inte JAG. Det är VI!
Att inte se på tänkandet som en ”black box” utan något som kan gestaltas och delas av flera människor tror jag är en nyckel till många av de problem vi upplever inom lärande och samspel.
Så, låt kaffets smak och doft, var man ställer koppen på bordet, processen för att brygga kaffet osv vara ”medierande objekt” när vi tänker tillsammans över en kopp kaffe 🙂
MMMMM… precis Thomas! Precis så! A-M
Låt din svarta låda bli en kopp svart kaffe! Bjud eleverna att reflektera över vad som hänt under dagen, och deras inlärning kommer att bli mycket bättre, oavsett om det handlar om kemi, svenska eller historia! 🙂
Kan de sitta och tänka att sommarlovet snart är slut? Somliga längtar till skolan och kompisarna. Andra fasar för dagen de måste tillbaka.
Förstagluttarna tänker väl på allt spännande de ska få lära sig. Med tid kroknar även det.
Så vi tar en kopp kaffe till och tänker vidare i regnvädret.
Ungar ska tala om det som händer i deras huvuden när lärare ger dem en pedagogisk kopp kaffe att grubbla över. Ut med språket och funderingarna. Bort mer rätt, in med reflektion, inga bockar i kanterna, hellre frågetecken och större diskussioner. Tack ni alla. Jag vill ha en påtår!