Såra med okunskapen

Igår satt jag i en diskussion och hörde massor av ord jag inte riktigt förstod. Orden var från ett helt andra område än mina. Jag försökte följa med och då jag fick frågor så kunde jag bara svara där jag fullt ut hade förstått. Jag svävade på svaren i de andra fallen. Men alla ord sades och uttrycktes som om vi delade dem upptäckte jag. Jag satt med min bristande ordkunskap och tänkte – vad gör vi inte för att förstå, vad gör vi inte för att delta, vad gör vi inte för att skydda den som berättar och förklarar? Vi vill inte stå där med vår okunskap, visa våra ömma tår och flika in att orden du säger förstår jag inte.

Jag tänkte metakognitivt på hur eleverna aldrig någonsin uttrycker sin okunskap och sina frågor med självklar rätt. De gör allt de kan för att visa att de förstår, kanske för att de tar sådant ansvar för sin lärare och det läraren vill lära dem. De vill inte såra med sin okunskap.

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Relationer och vänskap. Bokmärk permalänken.