Vad tänker, tycker och anser eleverna?

Vi bör fråga eleverna om vad de tänker, tycker och anser om det som de kan tänka, tycka och anse något om. Det eleverna brukar tänka, tycka och anse något om är ofta det vi har gemensamt – klassrum, böcker, stolar att sitta på, pennor att skriva med. Det är en jätterolig fråga att undra kring pennorna. Det har jag gjort flera gånger. Om pennor tycker elever otroligt mycket. I datortangentbordstider bad mina elever efter att få skriva med häftiga bläckpennor. Självklart sa jag. En förälder sponsrade för det fanns inga riktiga pengar till sånt. Mer till blyertspennor av skolgulsfärg. Så kan det vara! Men oj så de skrev med sina häftiga bläckpennor. Det blev helt andra berättelser. Som skrivna med bläck!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Vad tänker, tycker och anser eleverna?

  1. Mina elever vill ha sköna stolar, inga lysrör, nya gardiner, godare skolmat och så vill de ha överraskningar och förutsägbarhet. Ja och bra betyg förstås. 🙂

Kommentarer är stängda.