Till läraryrkets försvar!

Jag skrev i Kiwiboken (2006) att:

”Läraryrket är ett yrke att försvara då lärarens yrkesstolthet och undervisarglädje bidrar till elevernas inställning till skola och lärande. En tydligare lärarroll skapar en tydligare elevroll. För att elevens läranderätt ska bli tillgodosedd måste läraren ta ett aktivt steg fram och vara den som strukturerat modellar vad det är lära och hur detta kan gå till. Om vi lärare tror på oss själva som viktiga personer i den lärandemiljö skolan är måste vi låta detta genomsyra vår tro på vår yrkesroll. En stolt skola skapar en stolt lärare som i sin tur skapar en stolt elev.”

Ja, detta är taget ur sitt sammanhang. Jag skrev också om att läraren måste tillåtas lära av varandra, och att undervisningarna och tankarna om dem gärna får krocka, skava och utgöra skillnader. Det vi inte känner igen i varandras undervisningar ska vi undersöka närmare. Vi ska inte sitta på höga katederstolar och blicka ned på andra i professionen. Vi ska undersöka, fråga och låta oss frontalkrocka. Det bör vara ofarligt att lära av varandra. Det är det dessvärre inte.

This entry was posted in Läraryrket och lärarrollen and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Till läraryrkets försvar!

  1. Mats says:

    Hej! Det finns viktiga nyanser att utforska här. På Twitter försöker Morrica och jag reda ut vad det innebär när lärare kräver respekt.

    https://twitter.com/morrica/status/110298283578101760

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.