Till läraryrkets försvar!

Jag skrev i Kiwiboken (2006) att:

”Läraryrket är ett yrke att försvara då lärarens yrkesstolthet och undervisarglädje bidrar till elevernas inställning till skola och lärande. En tydligare lärarroll skapar en tydligare elevroll. För att elevens läranderätt ska bli tillgodosedd måste läraren ta ett aktivt steg fram och vara den som strukturerat modellar vad det är lära och hur detta kan gå till. Om vi lärare tror på oss själva som viktiga personer i den lärandemiljö skolan är måste vi låta detta genomsyra vår tro på vår yrkesroll. En stolt skola skapar en stolt lärare som i sin tur skapar en stolt elev.”

Ja, detta är taget ur sitt sammanhang. Jag skrev också om att läraren måste tillåtas lära av varandra, och att undervisningarna och tankarna om dem gärna får krocka, skava och utgöra skillnader. Det vi inte känner igen i varandras undervisningar ska vi undersöka närmare. Vi ska inte sitta på höga katederstolar och blicka ned på andra i professionen. Vi ska undersöka, fråga och låta oss frontalkrocka. Det bör vara ofarligt att lära av varandra. Det är det dessvärre inte.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Till läraryrkets försvar!

  1. Mats skriver:

    Hej! Det finns viktiga nyanser att utforska här. På Twitter försöker Morrica och jag reda ut vad det innebär när lärare kräver respekt.

    https://twitter.com/morrica/status/110298283578101760

Kommentarer är stängda.