Att tala allvarligt om elevens lärande, allt det lärande som eleven visar och det eleven kan är viktiga saker. Jag är djupt allvarlig då jag talar med elever om vad de kan och hur deras kunnande syns. Jag aktar mig för fallgroparna att värdera och vara subjektiv med vad jag tycker är bra eller inte. Jag följer det lärande jag får delta i, sätter ord på det. Eleverna brukar bli mycket allvarliga själva. På det där viset som man kan känna då man talar om verkligt angelägna saker. Det finns i sådana samtal ingen bristsyn utan en undersökande ton om det faktiska kunnandet.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Filmas och intervjuas. Går att se i höst. about 14 hours ago from Twitter for iPhone
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
Fantastiska Anne-Marie Körling!
Din blogg är en stor inspirationskälla för mig och det är till den (och LGR11)jag oftast vänder mig för att få svar på mina frågor och bukt med pedagogiska problem. Kan inte du ge din syn på hur man på ett lättbegripligt sätt fyller i den mall för LPP som finns för LGR11? Har suttit och stirrat på den i fyra dagar nu utan att fått ett enda vettigt ord nedskrivet…
Mvh Malin, ett av dina trognaste fans