På djupet tala om elevens lärande

Att tala allvarligt om elevens lärande, allt det lärande som eleven visar och det eleven kan är viktiga saker. Jag är djupt allvarlig då jag talar med elever om vad de kan och hur deras kunnande syns. Jag aktar mig för fallgroparna att värdera och vara subjektiv med vad jag tycker är bra eller inte. Jag följer det lärande jag får delta i, sätter ord på det. Eleverna brukar bli mycket allvarliga själva. På det där viset som man kan känna då man talar om verkligt angelägna saker. Det finns i sådana samtal ingen bristsyn utan en undersökande ton om det faktiska kunnandet.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning. Bokmärk permalänken.

Ett svar på På djupet tala om elevens lärande

  1. Malin skriver:

    Fantastiska Anne-Marie Körling!
    Din blogg är en stor inspirationskälla för mig och det är till den (och LGR11)jag oftast vänder mig för att få svar på mina frågor och bukt med pedagogiska problem. Kan inte du ge din syn på hur man på ett lättbegripligt sätt fyller i den mall för LPP som finns för LGR11? Har suttit och stirrat på den i fyra dagar nu utan att fått ett enda vettigt ord nedskrivet…
    Mvh Malin, ett av dina trognaste fans

Kommentarer är stängda.