Ta ett ord – exempelvis – GRÅSUGGA – TÄLJKNIV – MAMMUT – FÖDELSEDAGSTÅRTA – GRODA – VILLKORSLÖS – LAGBUNDEN – SEMESTERDRÖM – KANOT – FLYGPLAN – APPLE – CLASSROOM – MAIL – ja, det finns så många ord att ta så det är omöjligt att ge förslag!
Oavsett årskurs. Det här fungerar i vilken klass som helst. Skriv upp ordet på tavlan. Gör först muntlig skrivning. Sätt in det utvalda ordet i en mening. Låt alla elever säga meningar och om de inte kan så får de låna av varandra. När ni har gjort detta rikligt och vältaligt, generöst och mångkulturellt så är det dags för skrivandet.
SKRIVBERIKARSKRIVANDE
Skriv in ordet i en mening. För detta kan det vara bra att ha färdigklippta remsor som eleverna kan skriva en mening på. Säg inte till eleverna att det räcker med att skriva en mening. Begränsa inte undervisningen med ord. Berika den och utmana eleverna. Det här är faktiskt roligt och kreativt. Alltså inga begränsningar.
SKRIVA DELAMEDSIGMENINGAR
Klassen får skriva meningar så snart de kommer på en mening med det aktuella ordet. Denna språkberikarlektion kan alltså hålla på hela dagen, ja även över rasten. Det är tillförandet som ska rådande. Tiden får heller inte begränsa.
DELA MED OSS – SUMMA SUMMARUMMENINGARNA
Samla ihop alla meningar. Klistra upp dem på stora ark papper, eller skriv in dem på klassbloggar, eller digitalisera de handskrivna meningarna med datortext (två innehållsflugor i en kursplanssmäll årskurs 1-3 i kursplanerna i svenska). Det kommer att bli mängder av meningar. Gör en liten folder via kopiatorn och sänd in klassens meningar till den andra klassen, som säkert också har skapat meningar i mängder. Nu har ni skapat läsmöjligheter som eleverna själva har gjort, samt utmanat kreativiteten och leken. Det är generöst att dela med sig. Låt eleverna göra det.
LÅT OSS PRÖVA SJÄLVA:
Låt oss lärare göra det här på min blogg. Skapa en mening med ordet ”gåva” i. Om ni vill så får ni gärna säga meningen högt innan ni skriver in den här och delar med er till andra. Hur många meningar kan vi inte skriva?
Min blir:
Det var en gåva att få sitta en stund på ett konditori och dricka en kopp kaffe.
-Vilken fin gåva! utropade Stina och gav sin dotter en puss på kinden.
Det är en gåva att få se sina barn växa upp.
Dina blickar skänker mig gåvor jag alltid har kvar. Det är en gåva att se dina ögon tala.
En gåva har ett värde som växer med kärleken som omger gåvan.
Hallå där, tror du att du bara kan gå, va’?
😉
Denna dag är en gåva.
Gåva är den kärlek som omsluter oss varje dag!
Jag fick just en gåva, en läroplan.
Det är en gåva att få jobba med barn!
Åh vilka fina meningar. Vilken gåva till bloggen! Hi hi! A-M
Förlåt att jag avbryter den här fina ordleken, men jag måste bara berätta att jag har nyligen gjort en liknande övning med de lite mindre barnen (3-5 år) som jag jobbar med! Då började vi meningen -Mammor/Pappor är…. och så fick barnen fortsätta den, barnens ord blev sedan en jätte fin dikt, en till mammor och en till pappor som vi läste upp på föräldrarmötet! Sedan gjorde föräldrarna på samma sätt där meningen började Barn är… Det här blev riktigt trevligt och uppskattat! Hälsningar Lotta
Be aldrig om ursäkt, någonsin! Tack för en fantastisk berättelse om diktskapandet kring något så barnnära som föräldrar! Det var en gåva till föräldrarna och barnen och yrket och livet!
Att kunna ge av sig själv är en riktig gåva.
Det är en gåva att kunna se på livet genom ett barn ögon.
Att vara närvarande – det är en gåva.
To be present – that’s a gift.
Livet är en gåva, och att få älska är en gåva.