I vår inomhusa värld

 

 

Vi har blivit inomhusa människor. Vi sitter inne och handlar i gallerior.

Jag tog mina elever på promenader i skogen. Några upplevde något jättekonstigt. Tystnaden! Vad är det? frågade en elev i årskurs fyra. Vad är det jag inte hör?

Jag försökte genomföra dagliga skogspromenader. Det gick bra. Det blev större energi när vi satt där inomhus och var inomhusliga. Som sagt. Skogen, träden, doften, barren, myllan, lukten och de höga trädens tystnad. Vad är det vi inte ger våra elever? ”Think outside the box” säger vi ofta. Vi kanske ska vara utanför lådan och tänka kring det vi gör i den. Think while being out there! kanske man också kan tänka.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

2 svar på I vår inomhusa värld

  1. Hjärnforskarna säger att våra barn behöver röra sig i ojämn terräng. Lägger man till det frisk luft och motion så är det där nog rena raketbränslet för ”inomhusligheten”.Så fint det där ”vad är det jag inte hör?” Jag känner igen det så väl för vi har flyttat från Uppsala till ett litet ställe där det är alldeles tyst ibland. Och där man verkligen ser stjärnorna för att det verkligen blir mörkt.

  2. Anne-Marie skriver:

    Så vackert Helena. Ett så underbart ställe. Är du nära Stockholm med andra ord. A-M
    Jag tänker Körlings Kök? A-M

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.