Det är eftersatt som ämne: Klassrumsorganisation. Jag skulle gärna se att det var en utbildning som fanns i lärarutbildningen. Jag skulle också se hur en väl uppbyggd lärandemiljö i skolan handlade om att organisera för lärandet och inte för fostrandet. Vi har skapat miljöer med fostransregler. Jag säger ingenting om att skolan har ett uppdrag att fostra men att då det gäller att vara i skolan endast handlar om att fostras in i skolan vänder jag mig emot. Eleverna är i skolan. Skolan handlar om att lära. Lärandet i sig betyder såväl omsorg och fostran. Att vi skapar miljöer som värnar själva lärandet och bejakar elevernas närvaro och rörlighet i detta lärande. Så tänker jag.
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Jag utbildar mig till lärare. Förskollärare.Att vara lärare – jag tycker att det är en underbar yrke, trots allt som talar om motsatsen. Jag har utbildat mig en gång i tiden till att bli lärare i skolan. Men, än idag, så fort jag sätter foten i skolan en mycket del av mig själv dör av tristess. Jag dör av tristess varje torsdag när jag behöver sitta i timmar fint och helst still på universitetsbänkar. Om jag har upptäckt något i livet det är just det underbara med svensk förskolemiljö, hur materialet och möblering påverkar vad och hur barnen gör, säger och tänker. Det är inte hur många vuxna vistas i en barngrupp som gör jobbet på förskolan ”lättare” än i skolan. Det är att vi först och främst hittar förklaringar till var är det som sker med ”våra” barn i den miljön som förskolan erbjuder.
På den utbildning jag går har vi läst en rätt omfattande kurs om just pedagogiska miljöer. Och sedan kom en allmän kurs om didaktik som alla lärarstudenter måste läsa – där knappt fanns nämnd en designteori som berörde bl.a. just pedagogiska miljöer. Och så tänker jag att det är inte konstigt att de som läser för lärare i skolan får knappt någon susning om vikten av ”klassrumsorganisation” som du kallar den så flitigt. Inte märkligt heller att klassrummen i skolan ser på samma sätt ut som hundratals år sedan, vart än man är i världen. Vi bör titta mera på undantaget än regeln i så fall.
Jag länkar:
http://pedagogikframtid.blogspot.com/2012/02/glim-glam-och-glamour-far-larandet-vara.html
Tack för dina tankar Anne-Marie. Jag ser lärandet av kunskaper, omsorgen och fostran som delar som ingår i varje tillfälle av möten. Beroende på olika anledningar så behöver en del elever mer stöd i fostran, andra behöver mera omsorg och en tredje elev behöver mera stöd i kunskapsutvecklingen. Många kan behöva alla delar….