Mål innan vi börjar lektionen?

Lektionerna som börjar med målbeskrivning är jag en aning försiktig med. I själva verket har jag dem inte alls. Jag vill att min undervisning ska överraska med sitt innehåll. Jag tror hellre på ett ordentligt arbete i slutet av lektionen, där vi går igenom vad vi har lärt oss och sedan kopplar detta till mål. Eleverna lär sig att undervisningen har mål men tankarna blir friare och eleverna känner sig friare att utveckla sitt lärande. Läraren ska ha mål för det läraren undervisar om och eleverna ska ha tillgång till sina möjligheter att lära. Jag har funnit att elevernas medagerande blir möjligare att tillåta om läraren är öppen för vad lärarens fokus möjliggör för elevernas motivation och vilka vägar eleverna kan tänkas gå.

Det som sker genom detta arbete är att elevernas lärande kommer i fokus. De lär sig ofta mer än vad som är målet med själva lektionen. På detta sätt blir elevernas lärande något som synliggörs, och det dagligen. Lärandet blir större och synen på vad vi lär och hur generösare. Jag tror vi behöver det!

 

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

1 svar på Mål innan vi börjar lektionen?

  1. Sarah Lombrant skriver:

    Åh, vad jag håller med. Att inleda lektion med ”Det här ska vi lära oss i dag” är en gigantisk lustdödare.
    Sarah

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.