Flyr läraryrket – och återvändandet!

Flykten från läraryrket – jag har mina tankar om den. En del lämnar av andra skäl än att skolans arbete är tungt. Det är på tok för lite luft i skolsystemet. Det är på tok för mycket rädsla för att göra fel. Det är på tok för mycket rädsla över huvudtaget. Rädsla för att föräldrar inte ska vara nöjda. Rädsla för att omdömet inte är tillräckligt välskrivet. Rädsla för att eleverna inte presterar bra på proven. Rädsla för att fråga om man inte tror att man kan. Rädsla för att yttra sig om saker och ting. Rädsla för att inte känna sig bekväm med kollegorna. Rädsla …

Jag tror vi är mycket rädda i skolan. Vi har inget stöd i samhället. Skolans brister flaggas högt. Och vi kryper ihop i tankarna om att allt vi gör är under felsökarljus. Vi kryper ihop för att vi inte frågar om hur vi ska förstå läroplanen, utan krävs på förståelse omedelbart. Vi kryper ihop. Magarna värker och huvuden går varma då natten ska erbjuda vila.

Och så alla pappersarbeten, alla dokumentationer som avkrävs. Jag är en del av dem som talar om dokumentationer. Men jag vill att de ska verka för oss och tillsammans med eleverna. Och för att kunna tala om det inre arbetet. Inte för att avkrävas siffror för att visa fram i kommunala staplar, där bu och bä sorterar skolor i de som lyckats och de som inte lyckats. Jag önskar att skillnaderna handlar om skillnader i den skolans arbete och att utveckling är igång.

Och så detta med skavsår. Det krävs lite skavsår för att orientera sig i det nya. Det må göra lite ont.

I nya skor får man skavsår. I ullstrumporna kan vi inte gå. Skolan står i ett skifte. Jag tycker vi har all anledning att vara mer högljudda och språka om det faktiska. Men då krävs det att vi vet vad vi talar om. Därför dokumentera också av den anledningen. Men inte stupa under kraven på dem. Lärare måste erövra till sitt och se värdet för undervisningen och eleverna. Så har det inte blivit. Jag tänker också på att tiden med eleverna är den vi ska räkna med. Den är kärnan. Där är vi och där har vi vårt uppdrag.

Men … det finns också en annan sida – återvändandet till skolan. Flykten från de arbeten som inte gick att mäta med skolans. Som aldrig någonsin kan mäta sig med arbetet med eleverna! Detta återvändande!

This entry was posted in Läraryrket och lärarrollen. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *