Anne-Marie Körling
Hoppa till innehåll
  • Hem
  • Lärarens rätt att undervisa
  • Fotografier
  • Pedagogiska ordspråk ur min skattkammarskalle
  • Till dig
  • Om bloggen
  • Om mig
  • Boka/Kontakt
← Lärartycket 10 – idag är det Itmamman som skriver!
Lärartycket – Här är Peter Habbes lärartyck: →

Rektortycket – Tina Tenggren skriver elevnära om rektorsuppdraget

Postat den 18 maj 2012 av Anne-Marie Körling
För mig är skolan den bästa platsen i världen att träna sig på att respektera och förstå olikheter och det är respekten för olikheter som är fundamentet i demokrati.Jag och lärarna har ett gemensamt och viktigt uppdrag för att delaktighet och inflytande ska gälla på riktigt och för att motverka utanförskap. Vi kan göra skillnad och vi gör det varje dag.
Tina Tenggren
Jag läser och lär. Tänker och utvecklas. Tack Tina Tenggren! Tack alla ni andra rektorer.

Dela det här:

  • Tweet
  • E-post
  • Skriv ut
  • Mer
  • Pocket


Inlägg som berör samma teman:

  1. REKTORTYCKET – en bloggstafett av rektorer om rektorn i skolan
  2. Ordmärkardagen
  3. Lärare gör skillnad – undersök skillnaderna du gör!
Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, REKTORTYCKET och har märkts med etiketterna rektortycket, Tina Tenggren. Bokmärk permalänken.
← Lärartycket 10 – idag är det Itmamman som skriver!
Lärartycket – Här är Peter Habbes lärartyck: →

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  • Jag har en plan! En läroplan!

    Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
    ****
    Inte utan min läroplan!

  • Korlingsord på Twitter

    • Innehållet i ett absolut centrum. Elevfrågor i samma riktning. Jag räknar elevfrågor som utvecklar. #textilslöjd https://t.co/0GB1ORWPWh about 5 hours ago from Twitter for iPhone ReplyRetweetFavorite
    • Är på textilslöjden. Fokuserat, innehållsrikt och nålar med olika namn och trådar med andra namn och tystnaden när… https://t.co/RNonfAm3HY about 5 hours ago from Twitter for iPhone ReplyRetweetFavorite
    • Torsdag. Skoldag. Vad lär vi oss idag? Vad tar vi med oss hem? Vad fortsätter vi att tänka på? Vad är det vi inte k… https://t.co/uOsCJWZH2B about 7 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
    • @Jesper_Skolan @palchristensson @inkrsta Jag skriver ofta om det i mina böcker. Ge innehållet, väck frågorna och le… https://t.co/ienm1BkGbJ about 7 hours ago from Twitter Web App in reply to Jesper_Skolan ReplyRetweetFavorite
    @korlingsord
  • Mina senaste blogginlägg …

    • Undervisning: Amerikas presidenter och frågor till dem – välkomna att ta! 20 januari 2021
    • Böckerna minns 14 januari 2021
  • Väck läshungern! Textsamtal & bildpromenader Ovan trädtopparna Den reflekterade erfarenheten Undervisningen mellan oss lararen-inom-mig-pedagogiska-berattelser den-meningsfulla-hoglasningen nu-ler-vygotskij-eleverna-undervisningen-och-lgr-11 9789162294427_vagen-till-skriftliga-omdomen kiwimetoden Jag blir glad Mitt sår Den döda lilla musen, Storbok Läslust och lättläst
  • Arkiv

  • TOMAS TRANSTRÖMER:

    "Uppdrag: Att vara där man är".
  • Körlings ord

    Frågvisa barn utbildar sig själva!
  • OCH BARNET SA:

    Varför är du i skolan som är vuxen?
  • Lev Vygotskij:

    Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
  • Kategorier

    • 90 sekunders högläsning (34)
    • Ämnet bild (5)
    • Anpassning (55)
    • Ansvaret (113)
    • Astrid Lindgren (9)
    • Autodidakten (187)
    • Barns rättigheter (2 025)
    • Barns sorg är randig (28)
    • Biblioteken (84)
    • Bildpromenaden (39)
    • Boken i undervisningen (293)
    • Bokstav/bokstäver (5)
    • Diagnos (18)
    • dikt (1)
    • Eleverna! (48)
    • Ellen Key (4)
    • Film i skolan (1)
    • Föräldramötet (15)
    • FÖRÄLDRATYCKET (5)
    • Föreläsningar jag ger (312)
    • Föreläsningar jag lyssnar till (11)
    • Formativ bedömning (295)
    • Fotograferingen (224)
    • Frågekonsten (207)
    • Fritidspedagogik (4)
    • Genrer (1)
    • Geografi (2)
    • GEOGRAFI textsamtal (1)
    • godmorgontext (2)
    • Grammatiken (17)
    • Grupparbete (3)
    • Hinder för lärande (158)
    • historia (1)
    • Högläsning (137)
    • Höst (2)
    • Hur lärde du dig att läsa? (14)
    • Inkludering (54)
    • Innehåll hembrev (4)
    • Intervjuer (23)
    • Janusz Korcak (4)
    • Jordklotet (26)
    • Kalendrar av alla slag (27)
    • Källkritik och undervisning (99)
    • Känslor (17)
    • Kartan och geografin (3)
    • Klassrummet (232)
    • Kollegial läsande (9)
    • Kollegialt lärande (49)
    • Kommunikationen (539)
    • konflikthantering i skolan (9)
    • Konsultation av något slag (85)
    • Lärande (21)
    • Läraren i litteraturen (27)
    • Läraren inom mig, 2014 (59)
    • Lärarens språk (50)
    • Lärartycket (34)
    • Läraryrket och lärarrollen (1 614)
    • LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
    • Lässtrategier (34)
    • Läxor (16)
    • Lektion (34)
    • Lektioner och lektionsförslag (737)
    • Litteratur och läsning (765)
    • Matematikundervisning (149)
    • Miljöperspektivet (4)
    • Mina läsare (52)
    • Misstagen (88)
    • MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
    • Modellerna (115)
    • Musik (79)
    • Om jag vore rektor (54)
    • Ordförrådet (473)
    • Ordning och reda (32)
    • Ovan trädtopparna (7)
    • Pedagogik (296)
    • Pedagogiska miljöer (226)
    • Pedagogiska samtal (195)
    • Redskapen (38)
    • REKTORTYCKET (6)
    • Relationer och vänskap (80)
    • Semester (9)
    • Skiljtecken (2)
    • Skolmat och annat ätbart! (6)
    • Skolorden (161)
    • Skolrättigheter (207)
    • Skolstart (22)
    • Skolyrken i litteraturen (5)
    • Skriver om ditt och datt (638)
    • Släkten Körling (24)
    • Sommarlovstal och andra tal (19)
    • Sorg (146)
    • Strategier (285)
    • Styrdokumenten (530)
    • Svenska (148)
    • Svenskämnet (131)
    • Synligt läsande (103)
    • Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (40)
    • TED / Youtube (46)
    • Textsamtal (58)
    • Till J (8)
    • Undervisningen (175)
    • Utbilda i ordning och reda (12)
    • Väck läshungern (34)
    • Värdegrunden (551)
    • Verkligheten (700)
    • Vetenskap och teori (66)
    • Visionerna (232)
    • Vygotskij (48)
  • Underbara ord att klicka på!

    • Astrid Lindgren
    • Barnkonventionen
    • demokrati
    • DN
    • Ellen Key
    • formativa bedömningar
    • Frågor
    • föreläsning
    • gensvar
    • glädje
    • högläsning
    • Janusz Korczak
    • klassrum
    • Klassrummet
    • kommunikation
    • kreativitet
    • Källkritiken och undervisningen
    • Körling
    • Lektioner och lektionsförslag
    • Lgr 11
    • lärande
    • lärare
    • Läraryrket och lärarrollen
    • Läroplan
    • Matematikundervisning
    • Nu ler Vygotskij
    • ORDbokspromenader och andra lekar med ord
    • Ordförrådet
    • Pedagogik
    • Ronja Rövardotter
    • samtal
    • skola
    • Skola 2011
    • skolan
    • skolutveckling
    • skolverket
    • skriva
    • sorg
    • Sven-Eric Liedman
    • Tomas Tranströmer
    • Tove Jansson
    • twitter
    • undervisning
    • Verkligheten
    • Vygotskij
  • LÄNKLISTA:

  • Mina påhittade ord

    TIDSRIKA – Ett vackert ord. Dessvärre är det få som kan klara av att välja bort sitt arbete för att skapa mer tid.
    Men det är en annan historia.

    INFRYST – motsatsen till utbränd. Infryst är ändå ett obehagligt ord. Det är en handlingskraftig person som inte alls har gått in i någon vägg alls, men har frusits inne så handlingarna inte kan genomföras.

    VIOISMEN – det är den rörelse som omfattar VI. Det är alltså allt annat än ensamt. Det är inte DU och det är inte JAG. Det är VI!

  • Bloggportalen

  • Med Bruno K. Öijers ord tackar jag för ditt besök: ”Vackra ögon rullar över dessa rader”.

Anne-Marie Körling
Drivs med WordPress.
loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok