Medvetet lärarspråk tillsammans med eleverna

Jag vill att elever omges av ord som vill och verkar väl omkring dem. Jag är ibland rädd att elever får höra saker och ting som de inte ska höra också i en skola. Elever kan lyssna till samtal som borde föras i lärarrum eller i slutna rum. Jag vill heller inte att elever ärver omdömen om sin klass eller får stämplar av olika slag som de sedan envist får hålla sig till. Jag är för positivt skvaller, om jag får skriva så, men jag räds de negativa orden som drar ned verksamheter, tynger ned elever och skapar fel förutsättningar. DSC_7000

I min bok Vägen till Skriftliga Omdömen skriver jag hur ett medvetet lärarspråk skapar förutsättningar för lärande. Jag övar mig ständigt i att verka framtidsriktande i mitt språkbruk tillsammans med eleverna.

Det finns så många ord att välja mellan. De ord vi väljer kopplas till oss själva, och får omslutas av ansvaret att förmedla det vi förmedlar.

Jag ser mycket allvarligt på det språk vi omger eleverna med.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.