Hej! Jag jobbar som grundlärare och läser din blogg. Tänkte därför ställa en pedagogisk fråga till dig. Det är så att jag inte alls gillar getingar och spindlar, och om det kommer in en sådan försöker jag skyndsamt smälla ihjäl den med en flugsmälla! Framåt terminsstarten brukar det alltid dyka upp en eller annan geting i klassrummet! Hur ska jag göra då? Är det verkligen lämpligt att bara slå ihjäl ett djur inför klassen sådär? Min egen lågstadielärare hade en flugsmälla hängande i ”sitt” klassrum, och drämde väl ihjäl både flugor och getingar med den, men det känns som att pedagogiken har gått framåt lite nu;). Man vill ju inte sända ut fel signaler om hur man förhåller sig till djur! Hur gör du när det kommer in en geting/fluga/spindel i klassrummet? Skulle du döda den? Har det hänt någon gång? MvH
Hej Du som skrev!
Jag tycker det här är en pedagogisk fråga och frågan visar hur pedagoger tänker. Om du frågar mig handlar allt om det vi gör i skolan om lärande och att vi lärare diskutera pedagogiska dilemman. Din fråga är en pedagogisk fråga. Hur gör vi lärare med getingar, bin och flugor? Hur gör vi med spindlar som vi skriker och ojar oss för?
Jag dödar inga insekter i klassrummet. Däremot öppnar jag fönster så att getingarna kan flyga ut. Det finns också elever som utan problem kan ta en spindel i sin hand och varsamt sätta ned den i det gröna utanför skolbyggnaden.
Varför jag inte dödar getingar, bin eller flugor, eller hoppar högt då jag ser en spindel. Jag har två förklaringar. Dels vill jag inte döda insekter. I ett pedagogiskt rum är jag modell och vill inte göra en sådan handling i klassrummet. Men också för att elever ser hur jag förhåller mig till geting och hur man kan veta när en geting är farlig och kan sticka eller när den bara söker en utväg. Om getingar och flugor gör mig oroliga så visar jag eleverna att de är farliga.
Vi prövade en gång. Någon i klassen hittade en liten spindel. Vi skulle då alla upp på och spela rädda. Utifrån det perspektivet tittade vi ned på spindeln. Vi talade om spindlar vi plockat i händerna när vi var små. Vi pratade om spindelnät. Och vi pratade om varför vi stod på stolar och var rädda för spindeln som tagit sig in i klassrummet.
I alla insektsfall har insekterna räddats ut i det fria. Det var värre med den lilla skogsmus som hade letat sig in i min ryggsäck efter en utflykt med klassen i skogen. Men det är en helt annan historia. Och husflugor … i mitt eget hem söker jag hålla dem inomhus då vinterkylan kommer. Jag undrar alltid hur länge husflugan kan stanna och om vi får det att överleva vintern hos oss?
Detta får mig att tänka på myrproblemet som finns på många skolor. Många gånger ställs det ut ”myrfällor” med gift. Det är inte heller direkt så att man varje gång man ser en myra kan lyfta ut den? Det skulle verkligen ta tid från undervisningen. Eller i och för sig, man kan väva in matte. Hur många myror kan vi bära ut idag? 😉
Jag har själv spindelfobi men när jag är med barn kan jag ta i spindlar. Jag kan inte förklara hur, men jag tänker på något sätt att min fobi inte får överföras. Det är väl lite så i denna pedagogiska fråga ovan också. Hur är vi pedagogiska i stressmoment för oss själva.
Vet dock att det inte är helt ovanligt att man har en flugsmälla på förskolan! Hur ser det ut hos er andra, har ni smällor på er arbetsplats?
Jo, det är en delikat fråga. Jag har liknande problem hemma, inte att jag är rädd, men att förklara varför vi ibland måste ta bort insekter eller möss i vårt sommarhus. Att en mus utomhus är söt, men att en familj möss i skafferiet blir äckligt. Att vi matar hamstrar i bur, men att vi sätter fällor åt mössen. Att vi gillar myror ute, men att vi inte kan bjuda in dem in till oss.. Att getingar är nyttiga, men att för många getingbon på vinden inte fungerar för då kan vi snart inte bo i huset själva och att de bygger bo av trä. När gulliga, nyttiga djur blir skadedjur.. men en geting inne i huset släpper vi ut igen! Vi brukar roa oss med att lyssna till och titta på getingar som gnager trä från vårt bord på verandan, det blir spår efter dem. Vid sådana tillfällen undrar jag hur mycket som gnags uppe på vinden..