- Jag brukar fokusera.
- Ibland har jag musik på – om jag måste repetera.
- Om det jag ska lära mig är helt nytt behöver jag tystnad.
- Jag kokar kaffe … sedan sätter jag igång.
- Jag vill inte bli avbruten i min tankeström – jag vill hålla fokus.
- Jag vill att de som lär mig håller fokus.
SÅ HÄR LÄR JAG MIG som vuxen:
- Jag börjar städa för att få bort yttre hinder som gör mig att jag börjar tänka på dem (måste ställa in disken, jag måste ju bädda).
- Jag vill ha tyst omkring mig då jag börjar men då jag väl är igång har jag inga problem med ljud.
- Jag vill kunna prata om det jag lär, jag kallar det att Vygotskijprata, alltså bara säga saker som jag läst om eller som jag tänkt om. Jag behöver en lyssnare. Inte en frågare. Absolut inte en ifrågasättare. Inte i det här skedet.
- Jag behöver göra pauser. Kan läsa koncentrerat en timme eller två. Sedan behöver jag röra på mig. Och prata. Och dansa. Och sjunga.
- Jag lär mig genom att läsa. Läsa. Läsa. Och prata. Prata. Prata. Tänka. Tänka. Tänka.
SÅ HÄR LÄR SIG EN LITEN EN:
- Händer det något här så kommer jag och vill vara med.
- Jag vill pröva?
- Får jag också ha?
- Jag vill också smaka?
- Får jag baka?
- Jag vill!
- Jag ska också göra mat!
- Lisa leker och då leker jag också.
- Jag vill också hamra!
- Får jag smaka!
- Jag vill också …