Frågorna i klassrummet

De ställda frågorna öppnar upp mot medvetandet. 

Frågorna i skolan bör komma från eleverna.

Frågorna bör också få ha en källa.

Frågorna finns där!

Eleverna sitter med sina frågor.

Läraren kan också ställa frågor.

Men inte så slutna att de liknar kontroll.

Frågor som är öppna

och stora, generösa och inbjudande.

Jag hörde en fråga en elev ställde:

Hur är det att vara myra?

Hur ser de på världen?

De har ju andra sorts ögon än vi.

Vem är jag när myran tittar på mig?

Jag brukar skriva ned elevernas frågor.

Då jag läser dem långt senare

ser jag dess storhet.

Själva nyckeln till något som kan bli!

Det här inlägget postades i Frågekonsten. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.