Anne-Marie Körling
Hoppa till innehåll
  • Hem
  • Lärarens rätt att undervisa
  • Fotografier
  • Pedagogiska ordspråk ur min skattkammarskalle
  • Till dig
  • Om bloggen
  • Om mig
  • Boka/Kontakt
← Lässtrategier och vikten av att lyfta in dem i undervisningen
Ingenting innan detta ord →

Spridning!

Postat den 15 mars 2013 av Anne-Marie Körling

sms

 

 

 

Den sprider sig! Från och till. Till och från.

 

Dela det här:

  • Tweet
  • E-post
  • Skriv ut
  • Mer
  • Pocket


Inlägg som berör samma teman:

  1. Hyacinterna
  2. Skrattat gott är mer än bra!
  3. Ingen ände på Ende
Det här inlägget postades i Inkludering, Lektioner och lektionsförslag, Relationer och vänskap, Värdegrunden, Verkligheten. Bokmärk permalänken.
← Lässtrategier och vikten av att lyfta in dem i undervisningen
Ingenting innan detta ord →

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  • Jag har en plan! En läroplan!

    Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
    ****
    Inte utan min läroplan!

  • Korlingsord på Twitter

    • De fotografier jag har mig själv som barn är ett exakt antal. De finns i fotoalbumen. Jag är väl bekant med dem. Lä… https://t.co/jWwMUpXNUV about 14 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
    • "Jag var stolt över min son och min dotter för att de gick upp varje morgon och gick till skolan trots att de visst… https://t.co/oLvyqYJG8H about 15 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
    • @cilladalen Det handlar om likvärdighet. Om att motverka klyftor. Att läsa sig fri. about 15 hours ago from Twitter Web App in reply to cilladalen ReplyRetweetFavorite
    • @FruJonsson Jag noterade också himlen där jag gick. En lättnad. En rymd. Ha det fint idag Birgitta, hälsar jag dig. about 15 hours ago from Twitter Web App in reply to FruJonsson ReplyRetweetFavorite
    • Jag springer barfota genom huskroppen. I en annan lägenhet väntar en ivrig på lördagens korsord. Jag gillar delatan… https://t.co/jsdKyPE1Si about 15 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
    @korlingsord
  • Mina senaste blogginlägg …

    • Elevernas språkbruk … ba! 22 januari 2021
    • Undervisning: Amerikas presidenter och frågor till dem – välkomna att ta! 20 januari 2021
  • Väck läshungern! Textsamtal & bildpromenader Ovan trädtopparna Den reflekterade erfarenheten Undervisningen mellan oss lararen-inom-mig-pedagogiska-berattelser den-meningsfulla-hoglasningen nu-ler-vygotskij-eleverna-undervisningen-och-lgr-11 9789162294427_vagen-till-skriftliga-omdomen kiwimetoden Jag blir glad Mitt sår Den döda lilla musen, Storbok Läslust och lättläst
  • Arkiv

  • TOMAS TRANSTRÖMER:

    "Uppdrag: Att vara där man är".
  • Körlings ord

    Frågvisa barn utbildar sig själva!
  • OCH BARNET SA:

    Varför är du i skolan som är vuxen?
  • Lev Vygotskij:

    Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
  • Kategorier

    • 90 sekunders högläsning (34)
    • Ämnet bild (5)
    • Anpassning (55)
    • Ansvaret (113)
    • Astrid Lindgren (9)
    • Autodidakten (187)
    • Barns rättigheter (2 025)
    • Barns sorg är randig (28)
    • Biblioteken (84)
    • Bildpromenaden (39)
    • Boken i undervisningen (293)
    • Bokstav/bokstäver (5)
    • Diagnos (18)
    • dikt (1)
    • Eleverna! (49)
    • Ellen Key (4)
    • Film i skolan (1)
    • Föräldramötet (15)
    • FÖRÄLDRATYCKET (5)
    • Föreläsningar jag ger (312)
    • Föreläsningar jag lyssnar till (11)
    • Formativ bedömning (295)
    • Fotograferingen (224)
    • Frågekonsten (207)
    • Fritidspedagogik (4)
    • Genrer (1)
    • Geografi (2)
    • GEOGRAFI textsamtal (1)
    • godmorgontext (2)
    • Grammatiken (17)
    • Grupparbete (3)
    • Hinder för lärande (158)
    • historia (1)
    • Högläsning (137)
    • Höst (2)
    • Hur lärde du dig att läsa? (14)
    • Inkludering (54)
    • Innehåll hembrev (4)
    • Intervjuer (23)
    • Janusz Korcak (4)
    • Jordklotet (26)
    • Kalendrar av alla slag (27)
    • Källkritik och undervisning (99)
    • Känslor (17)
    • Kartan och geografin (3)
    • Klassrummet (232)
    • Kollegial läsande (9)
    • Kollegialt lärande (49)
    • Kommunikationen (539)
    • konflikthantering i skolan (9)
    • Konsultation av något slag (85)
    • Lärande (21)
    • Läraren i litteraturen (27)
    • Läraren inom mig, 2014 (59)
    • Lärarens språk (50)
    • Lärartycket (34)
    • Läraryrket och lärarrollen (1 614)
    • LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
    • Lässtrategier (34)
    • Läxor (16)
    • Lektion (34)
    • Lektioner och lektionsförslag (737)
    • Litteratur och läsning (765)
    • Matematikundervisning (149)
    • Miljöperspektivet (4)
    • Mina läsare (52)
    • Misstagen (88)
    • MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
    • Modellerna (116)
    • Musik (79)
    • Om jag vore rektor (54)
    • Ordförrådet (473)
    • Ordning och reda (32)
    • Ovan trädtopparna (7)
    • Pedagogik (296)
    • Pedagogiska miljöer (226)
    • Pedagogiska samtal (195)
    • Redskapen (38)
    • REKTORTYCKET (6)
    • Relationer och vänskap (80)
    • Semester (9)
    • Skiljtecken (2)
    • Skolmat och annat ätbart! (6)
    • Skolorden (161)
    • Skolrättigheter (207)
    • Skolstart (22)
    • Skolyrken i litteraturen (5)
    • Skriver om ditt och datt (638)
    • Släkten Körling (24)
    • Sommarlovstal och andra tal (19)
    • Sorg (146)
    • Strategier (286)
    • Styrdokumenten (530)
    • Svenska (149)
    • Svenskämnet (132)
    • Synligt läsande (103)
    • Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (40)
    • TED / Youtube (46)
    • Textsamtal (58)
    • Till J (8)
    • Undervisningen (175)
    • Utbilda i ordning och reda (13)
    • Väck läshungern (34)
    • Värdegrunden (551)
    • Verkligheten (700)
    • Vetenskap och teori (66)
    • Visionerna (232)
    • Vygotskij (48)
  • Underbara ord att klicka på!

    • Astrid Lindgren
    • Barnkonventionen
    • demokrati
    • DN
    • Ellen Key
    • formativa bedömningar
    • Frågor
    • föreläsning
    • gensvar
    • glädje
    • högläsning
    • Janusz Korczak
    • klassrum
    • Klassrummet
    • kommunikation
    • kreativitet
    • Källkritiken och undervisningen
    • Körling
    • Lektioner och lektionsförslag
    • Lgr 11
    • lärande
    • lärare
    • Läraryrket och lärarrollen
    • Läroplan
    • Matematikundervisning
    • Nu ler Vygotskij
    • ORDbokspromenader och andra lekar med ord
    • Ordförrådet
    • Pedagogik
    • Ronja Rövardotter
    • samtal
    • skola
    • Skola 2011
    • skolan
    • skolutveckling
    • skolverket
    • skriva
    • sorg
    • Sven-Eric Liedman
    • Tomas Tranströmer
    • Tove Jansson
    • twitter
    • undervisning
    • Verkligheten
    • Vygotskij
  • LÄNKLISTA:

  • Mina påhittade ord

    TIDSRIKA – Ett vackert ord. Dessvärre är det få som kan klara av att välja bort sitt arbete för att skapa mer tid.
    Men det är en annan historia.

    INFRYST – motsatsen till utbränd. Infryst är ändå ett obehagligt ord. Det är en handlingskraftig person som inte alls har gått in i någon vägg alls, men har frusits inne så handlingarna inte kan genomföras.

    VIOISMEN – det är den rörelse som omfattar VI. Det är alltså allt annat än ensamt. Det är inte DU och det är inte JAG. Det är VI!

  • Bloggportalen

  • Med Bruno K. Öijers ord tackar jag för ditt besök: ”Vackra ögon rullar över dessa rader”.

Anne-Marie Körling
Drivs med WordPress.
loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok