Bekräftande av nuläget

Körling fotograferar 2010

Det är viktigt att berätta för eleverna var de är just nu. Ibland är till det till och med viktigt att sätta ord på det rum vi befinner oss i. Vad ser ni i vårt klassrum? Det är också viktigt att veta var man är i sin kunskapsutveckling, alltså relaterat till den skolan presenterar, och visa med större regelbundenhet att du är här och kan just detta och detta. Jag brukar beskriva det för eleverna med orden – jag ser detta av ditt lärande. Då är jag noga med att tala kunskaper och inget annat.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Bekräftande av nuläget

  1. Malin skriver:

    Min lillebror har fått problem i skolan. Problemet är ett problem som inte går att göra något åt. Problemet är att han är infektionskänslig och har väldigt hög frånvaro i skolan.

    Men det stora problemet är att den skola han går i lägger problemet med C,s kunskapsglapp i knät på C,s mamma. Skolan tar inget ansvar. Skolan ser inte det som sitt ansvar. C missar undervisning, lärande, utveckling och även hela den sociala biten som är väldigt viktig. C får inget stöd av sin lärare eller skolan. De skickar hem honom med en stor bunt böcker och en ensamhet i hur han ska komma ikapp. Han vet inte vart han befinner sig. Varken socialt eller i sitt lärande. Han är bara ett problem i skolan och det värsta av allt är att han känner det själv.

    Jag är en orolig syster som önskar att du var hans lärare… Eller att hans lärare tänkte som du..

    Malin

  2. Anne-Marie skriver:

    Jag kan bara beklaga. Hur kan ni korrespondera med skolan? Det är inte mamman som är lärare och din lillebror har all rätt att få lära sig och ha kunskap om sitt lärande. Anne-Marie

Kommentarer är stängda.