Att följa lärutvecklingen

2013-09-06

Något både eleven och jag behöver är att eleven skriver datum på alla sina arbeten. Det ska vara datum på alla arbeten, oavsett ämne, för allt hör ihop. Jag upptäckte mycket bara genom detta enkla datumsättande. Då jag undervisade ur matematikboken kunde jag se hur elever räknade, ifall de räknade få tal under lektionen, eller om de räknade på och klarade av kapitlen som vi hade som objekt. Ja, det var innan jag kom på att eleverna lär sig inte genom matematikboken utan genom undervisning. I vilket fall så kunde jag se att eleverna inte förstod eftersom de inte kunde räkna och de fick inte mycket gjort. Då insåg jag att jag inte kan säga:

– Nu får du nog räkna på, sätt igång att arbeta nu!

Utan att jag måste undersöka hur eleven förstå och vad det är som är svårt, vad eleven kan och hur jag kan göra undervisning av alltsammans så att alla elever får kunna. Det utvecklingsuppdraget låg hos mig.

Att lära sig är något helt annat än att göra uppgifter. Den förändringen måste jag arbeta med och det måste jag förändra. Jag började förändra då jag kom ut från lärarhögskolan 1997 och jag har hela tiden sökt förstå hur man undervisar. En läroprocess jag aldrig någonsin vill vara utan.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning. Bokmärk permalänken.