Föräldramöten – så här tänker jag

Körling undervisar 2002

Läroplanen skriver att hem och skola ska samverka: Skolans och vårdnadshavarnas gemensamma ansvar för elevernas skolgång ska skapa de bästa förutsättningarna för barns och ungdomars utveckling och lärande. Lgr 11, s.16

Det är viktiga rader. De bör lyftas fram. Från skolans håll behöver vi diskutera att ansvaret om att vi ger föräldrar de bästa förutsättningar att förstå skolans arbete och det vi gör i skolan. Det blir lätt missförstånd.

Ingen utbildning i konsten att hålla föräldramöte

Jag saknade utbildning i att möta föräldrar. Den utbildning jag hade var de erfarenheter jag själv hade av tre barns skolgång och därigenom alla de föräldramöten jag deltog i som förälder. Den är alldeles för lite då jag hänvisades till känslor och eget tyckande. Som lärare måste jag ha något att vila mig emot, i min profession stå trygg och även då jag är ensam uppleva skolans värdegrund som bas och läroplanen som en del av tryggheten. Jag måste också få vara svarslös inför föräldrarnas frågor utan att förlora mark eller känsla av att den egna professionen sviktar. För frågorna är ofta många och alla går det inte att besvara. En del frågor har rektor det övergripande ansvaret för och tystnadsplikt råder kring andra.

Däremot kan vi berätta om ämnen vi undervisar i. Att skolan är generös och ger mycket under alla skolår eleven är i skolan. Vi behöver också förklara, inte bara vad eleverna ska kunna och vilka kunskapskraven är utan också vilket uppdrag vi har som lärare. Det mesta av uppdragen och varför vi undervisar i olika ämnen syns i varje kursplans inledande texter. Dessa texter är starka texter och är högläsningsvänliga. Låt oss titta på exempelvis inflygningen till ämnet bild:

Bild har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden. Vi omges ständigt av bilder som har till syfte att informera, övertala, underhålla och ge oss estetiska och känslomässiga upplevelser. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällslivet. Genom att arbeta med olika typer av bilder kan människor utveckla sin kreativitet och bildskapande förmåga. Lgr 11, s.20.

De här texterna talar om för oss alla varför ämnet finns i skolan men det säger också något om lärarens profession. Att vara utbildad i ämnet bild betyder att kursplanerna kommer att iscensättas och möjliggöras. Visa med fördel läroplanens omslag. Det är ett kunskapspäron där, en detalj att uppmärksamma. Alltså inget kunskapsäpple.

Körling fotograferar 2013

Att öva sig inför föräldramötet:

Vi borde egentligen öva oss i att hålla föräldramöten. Förstå att varje förälder inte bara möter sitt barns skola utan också sin historiska, den självupplevda, de ämnen föräldrarna bara vill gömma sig för och att läraren inte alltid är ett yrke som väcker goda minnen till liv. Skolan är en samhällsinstitution. En generös sådan om vi vill vara det. Läroplanen säger att skolan är en ”social och kulturell mötesplats”. Ett föräldramöte är en mötesplats. Frågan är vad vi ska ge föräldrarna för bild av skolan och hur föräldrarna ska få ingå i diskussionerna genom att vi delvis väljer dem:

– Idag ska vi tala om skolans betydelse för läsutvecklingen. Så här ser vi på den … Forskningen säger att … läroplanen ger oss uppdrag att … hur kan ni föräldrar stötta och utmana, ge och bidra till så att eleven får lära sig läsa och fortsätta lära sig läsa?

Vi kan också hjälpa föräldrarna att ställa lärande frågor till sina barn. För barn som får frågor som:

– Hur var det i skolan idag?

besvarar dem precis som jag skulle besvara frågan: Hur var det på kommunen idag?

Frågan är för stor. Därför blir svaret så litet: Bra.

Frågor som föräldrar kan ställa kring lärandet:

  • hur smakade potatisen idag? (Den frågan leder ofta in till stora diskussioner och berättelser om maten i skolan, om vad barnet åt och att det inte alls var potatis idag utan makaroner, stuvade och jag åt massor för det var gott.)
  • vilka nya ord lärde du dig idag? (om ni fortsätter att ställa den frågan kommer svaren att utveckla sig. Till en början kanske eleven inte minns men när ni fortsätter att ställa den förstår barnet att föräldern är genuint nyfiken på ord som eleven lär sig i skolan.)
  • berätta om ett matematikproblem som var klurig att förstå?
  • hur var det att vara ute på rasten?
  • lärde du dig någon ny lek idag?
  • hur många gånger tror du att du skrattade idag? (Själv skrattade jag fyra gånger på arbetet och en gång på tunnelbanan)
  • dagens engelska mening – vilken var den?

alla frågor styr in mot skolans innehåll. Om ni har träffats flera gånger kanske ni kan göra ett gemensamt frågebatteri som gör att föräldrar börjar tala lärande med sina barn.

Till de nyexaminerade och alla andra lärare:

Jag tänker på de nyexaminerade lärarna, de som började vid skolan i augusti… hur kan vi alla finnas till för dem, ge dem lite råd och lindra den oro som ofta sätter sig i kroppen, nervositeten? Som att ha med sig läroplanen, vädra ordentligt innan föräldrarna kommer, ha en liten servett instoppad i någon ficka eller i ärmen ifall att man skulle behöva den, skriva något välkomnande på tavlan eller förbereda med att eleverna skriver välkomna till sina föräldrar (kom ihåg att räkna så att alla elever har skrivit så att ingen saknas), hälsa genom att ta i hand, välkomna vid dörren, en dagordning, och bjud in de andra som berör klassen, fritidspedagogen, skolsköterskan, rektor, gymnastikläraren, om det finns en powerpointpresentation tryck ut den så att varje förälder får en egen att ta med sig hem, förbered för anteckningar och se till att ta närvaro så att föräldrar som inte är där kan kontaktas och få information.

Och minns att du är lärare! Stå stark och ge ditt uppdrag stort utrymme. Du kan hämta stöd i läroplanen. Gör det! Lycka till!

Och … detta håller jag på med … för att stötta dig:

  • ett brev om läsningens betydelse och skolans uppdrag – detta kan du få via mail 
  • en liten text om hur att presentera det skolan har att ge, allt utifrån Lgr 11. Jag tror och tänker att skolan är generös. Så vill jag se det! (Detta har jag inte längre kvar oktober 2016)
This entry was posted in Föräldramötet. Bookmark the permalink.

45 Responses to Föräldramöten – så här tänker jag

  1. lararhanna says:

    Tack Anne-Marie. Jag känner stödet och tänker att detta ska bli bra. Tar med mig dina kloka tankar ochutvecklar dem, till mina. Jag tar gärna emot mail lararhannagmail.com.

    Tack igen / @hannastankar

  2. Sophia Andersson says:

    Hej!
    Jag vill gärna ha brevet.
    Tack för en mycket bra blogg – en blogg som ger näring åt tankarna!
    /Sophia

  3. Cathrine says:

    Ann-Marie, du är alltid ett så bra stöd!! Jag har en pärm där jag samlar tips och tankar från andra bloggar/nyheter/alt.sidor.. Dina ord och tankar fyller över halva pärmen! Tack! Jag är nyexaminerad och ska hålla mitt första föräldramöte om en vecka. Lägger du upp ett brev om läsningens betydelse på din blogg? mvh Cathrine

  4. Anna says:

    Hej! Jag läser ofta din blogg och inspireras av dig. Jag ska ha mitt tredje föräldramöte och känner mig något tryggare än de första gångerna. Trots att jag har bra föräldrar är jag orolig för att inte kunna svara på frågor, därför blev det stärkande att läsa det här inlägget. Jag vore tacksam om jag kunde få se dina texter då jag tänkte berätta för föräldrarna om ett läsprojekt som fokuserar på läsförståelse.
    Tack!

  5. thord wiman says:

    Du är så genuint omtänksam och fin!

    Heja på Anne-Marie!!

  6. Stort tack för detta Anne-Marie! Jag skulle jättegärna vilja ta del av ditt brev gällande läsningens betydelse, hur går jag till väga?

  7. Linda Ekemalm says:

    Hej! Kloka ord. Jag skulle gärna vilja ha ditt material!
    Med vänlig hälsning, Linda Ekemalm

  8. Avin says:

    Jag skulle gärna ha ditt brev om läsnings betydlese:)))

  9. Bea says:

    Hej!
    Halkade in på din blogg och det du skriver är intressant. Jag tar gärna del av ditt brev även om det gått en tid sen du skrev inlägget.

  10. caroline says:

    Tack!

    Det är såhär som det ska vara, generöst!
    Du är en stor förebild!!
    /Caroline (Nyexad)

  11. caroline says:

    Glömde säga att jag gärna tar emot mail, på caroline-westberg@hotmail.com
    /Caroline

  12. Jeanette says:

    Åå vilka bra tips, jag vill jätte gärna ha presentationen av både läsningen och powerpointen.

  13. Jennifer Jakobsson says:

    Fantastisk blogg att hämta inspiration ur, tack.! Jag tar gärna emot ditt brev gällande läsningens betydelse.

    Hälsning Jennifer (rustan.jakobsson@gmail.com)

  14. Susanne says:

    Tack för många kloka tankar!

    Jag har strax föräldramöte i min första egna klass, en 2-3:a. Har tidigare jobbat i en f-1:a och dessförinnan i förskolan, där har jag varit lugn i mötet med föräldrarna men nu är jag plötsligt rädd att jag ska missa att förmedla något viktigt! Jag skulle verkligen uppskatta att ta del av ditt brev om läsning, har du det kvar?

    Tack på förhand! /Susanne

  15. Iréne Börjesson says:

    Hej världens bästa inspiratör!

    Jag skulle så gärna vilja ha brevet om ”Läsningens betydelse…”

    Jag ska ha föräldramöte och jag vill så gärna trycka på det här med vikten av att lästräna, lästräna, lästräna!

    Om du har möjlighet att skicka brevet även till mig blir jag oerhört tacksam.

    Ha en härlig dag!

    Vänliga hälsningar

    Irene

  16. Linn says:

    Hej Ann-Marie

    Jag är för tillfället föräldraledig, men ska hålla i ett föräldramöte på tisdag med min nya klass som jag ska ta emot i augusti. Jag tar gärna emot mail om läsningens betydelse och skolans uppdrag.

    Mvh Linn

  17. Frida Hallvig says:

    Hej! Tack för alla kloka tankar och bra tips! Vore enormt tacksam om jag kunde få brevet! Tack på förhand!

  18. Maria hellman says:

    Hej!
    Skulle vara oerhört tacksam om jag fick ta del av brevet med läsningens betydelse samt brevet med skolans uppdrag. Tack på förhand// Maria

  19. Anna Forsström says:

    Hej!

    Fantastisk blogg!
    Jag vill gärna ha mail om läsningens betydelse och skolans uppdrag!

    Med vänlig hälsning, / Anna

  20. Nadi says:

    Hej Anne-Marie!

    Du är verkligen en förebild och inspiration. Jag ska snart ha mitt första föräldramöte, och är veldigt nervös, vill så gärna ta del brevet.

    Tack!!

  21. Caroline says:

    Hej, bra inlägg. Jag tänkte om du har kvar det stöd du skriver om i slutet att maila ut?
    Tack

  22. Anne-Marie Körling says:

    Brev på väg idag 1 september 2015. Nyskrivet brev för läsning.

  23. Anne-Marie Körling says:

    Skickat idag – ett nytt brev.

  24. Anne-Marie Körling says:

    Skickat idag. Första höstdagen 2015, september.

  25. Johanna says:

    Vill gärna ta del av brevet inför mitt kommande föräldramöte. :)

  26. Malin says:

    Hej! Jag skulle gärna vilja ha ditt brev.
    Mvh/Malin

  27. Mia Berggren says:

    Hej. Jag vill också gärna ha brevet om läsningens betydelse.
    Mvh Mia

  28. Malin Bergdahl says:

    Vill gärna ta del av dina tankar, Kram malin

  29. Malin Bergdahl says:

    Vill gärna ta del av dina tankar. Tack för all support! kramis

  30. Karin says:

    Hej Anne-Marie!

    Jag skulle bli jätteglad om du kunde maila mig både ditt brev om läsningens betydelse och det om vad skolan har att ge (utifrån Lgr11).

    karin[snabela]bernerfelt.se

    Tack på förhand!
    Karin

  31. Ulrika pettersson says:

    Hej Anne-Marie!
    Jag skulle gärna ta del av både vad skolan har att ge och om läsningens betydelse.
    Tack för att du inspirerar genom dina ord!
    /Ulrika

  32. Mari says:

    Hej Anne-Marie!
    Har nu läst din bok: Nu ler Vygotskij. Väcker många tankar. Jag vill gärna ta del av ditt brev om läsning och vore tacksam om du kan maila det till mig.

    Tack på förhand!
    Mvh Mari

  33. Emelie says:

    Hej Anne-Marie!
    Ska till hösten ta emot mina första ettor någonsin. Jättekul och jätte skrämmande… Skulle gärna ta del av ditt brev om läsningens betydelse och det om vad skolan har att ge. Om du visste vad många gånger jag har hittat svar på frågor här på din blogg. Tack!

  34. Mikaela says:

    Hej Ann-Mari! Jag ska snart hålla mitt första föräldrarmöte och skulle väldigt gärna vilja ta del av dina tankar kring läsningens betydelse, skolas uppdrag (lgr11) Mvh Mikaela

  35. mia says:

    Hej Anne-Marie!
    Jag skulle gärna vilja ta del av ditt brev om läsning och vore tacksam om du skulle kunna maila det till mig.

    Tack på förhand!
    Mvh Mia

  36. Karin Bucht says:

    Tack för att du är så generös! Jag tar gärna emot mail!

  37. Sara says:

    Hej!

    Då jag ska ha mitt allra första föräldramöte på måndag tar jag gärna del av det du har att skicka via mejl: salle444@hotmail.com

    Vänlig hälsning
    Sara

  38. Karin says:

    Hej Anne-Marie! Jag skulle gärna vilja ta del av dina texter, om läsningens betydelse och vad skolan har att ge. Mvh Karin

  39. Josefin Spira says:

    Jag vet att det är ett äldre inlägg, men så bra! Nu känner jag mig stärkt inför f-möte på ny arbetsplats, med nya elever i en klass där allt är lite tungt just nu! Om du ser och har tid så skulle jag gärna vilja ta delmav brev och info! Tusen tack på förhand!

  40. Lisa Skoglund says:

    Hej Anne-Marie!
    Vill gärna ta del av ditt brev om läsningens betydelse och om vad skolan har att ge.
    Du är inspirerande.
    Med vänlig hälsning, Lisa

  41. Karin B says:

    Jag vill gärna ha!!! Jag är så tacksam! Min mailadress: karin.bucht@ale.se

  42. Marie Sandin Olsson says:

    Jag skulle så gärna vilja ta del av brevet om läsningens betydelse och information om vad skolan kan ge. Hoppas att det fortfarande är möjligt. Stort tack på förhand!
    Vänligen
    Marie S Olsson

  43. Theresia says:

    Om det finns kvar läser jag gärna brevet om läsningens betydelse . Mvh theresia.

  44. Ruaa Al-Haideri says:

    Hej Anne-Marie!
    Jag skulle gärna ta del av både vad skolan har att ge, och om läsningens betydelse.
    Tack på förhand!
    med vänliga hälsningar/Ruaa

Comments are closed.