Lösenordsundervisning

Körling fotograferar 2010

Verkligheten!

Jo, den kräver sina undervisningar. Den kräver sina förklaringar, analyser, argumentationer och generaliseringar (kursplanernas omslutande ord).

Idag läser jag om mejlbedragarna, lösenordskonstruktionerna, vårt dagliga liv på internet, länkar som sänds, öppnas och förstör, skräpmejl som är just skräpmejl, sidor som är obekanta, spam, avsändare som inte är avsändarna, mottagare som är aningslösa och vänskapsgodtrogna, och vår integritet och våra skydd och vårt namn. Det är klart att skolan ska tala om dessa saker, skapa undervisning kring hur, varför, när, vad, vem. Klart att skolan ska lära eleverna vad det egna namnet betyder som avsändare, klart att skolan ska undervisa om avsändaransvar och mottagaransvar, klart att skolan ska diskutera hur man skapar lösenord, hur man kan räkna ut vilket som är starkt, hur man ska hantera sin aktivitet på nätet. Självklart måste skolan göra detta.

Jag skulle gärna ge mina elever i uppdrag att utifrån sina texter i den skönlitterära boken, meningar ur matematikboken, meningar ur favoritspelet konstruera lösenord i den form jag läser i Dagens Nyheter. Självklart skulle de få pröva sina lösenord på www.testalosenord.se.

Vi skulle naturligtvis samtala om hur vi tog fram dessa lösenord, hur vi tänkte, hur vi skulle komma ihåg dem, hur man gör för att minnas, hur man hemlighåller dem från sin bästa vän, varför man ska göra detta, och så skulle vi självklart samtala om hur viktigt det egna namnet är (Barnkonventionen) och vad det innebär när någon använder sig av någon annans namn.

Undervisningen ska beröra;

  • Förståelse för användning
  • Konstruktion av lösenord – pröva, utveckla, undersök, samtala, argumentera, analysera, förklara
  • Diskussion kring avsändaransvar och mottagarmedvetenhet
  • Det egna namnets värde
  • Barnkonventionen om rätten till ett namn
  • Hur och vad människan kan minnas
  • Nätverksamhet och nätverklighet
  • Användarmedvetenhet och diskussion omkring detta

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Autodidakten, Barns rättigheter, Strategier, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 svar på Lösenordsundervisning

  1. Plura skriver:

    Lösenord är ju till för att ”sesam sesam öppna dig”. Då är kunskapen om själva lösenordet en hel vetenskap.

    Det är väl det kryptologer gjort i alla dagar. Och vi var duktiga på det i Sverige under andra välrdskriget med t ex Arne Beurling. En intresant bok i ämnet är Bengt Beckmans bok ”Svenska kryptobedrifter” från AB. Om den finns att få tag på vet jag inte, möjligen på bibblan.

    Och denna kunskap bygger ju i botten på matematik. Så det är ju ett spännade fält att börja lära telningarna även detta, för att förstå att det mesta bygger på någon form av matematik.

  2. Anne-Marie skriver:

    Jo – jag tänkte matematik! Det är ju stora saker det här. Hur gör man då man hackar sig in? Vilka ord omsluts av det här, varför måste vi lösenordsskydda oss? Vad betyder lösenordet? Vilka kända lösenord vet vi om? Vad är koder? Hur gör man om bokstäver till siffror? Vi kan spä på med pedagogiska kluriga frågor. A-M

  3. Filip Körling skriver:

    Jag blir lycklig direkt när jag läser detta. Min erfarenheter som mångårig konsult i både stora och små verksamheter har lärt mig att det finns oerhört många som saknar en grundläggande förståelse om identitet och säkerhet.

    Får mig att tänka på en av mina anställda killar som i ett föredrag om hur han ser på IT i skolan frågar sig:

    ”Vi har träslöjd. Vi har syslöjd. Varför har vi inte IT-slöjd?”

    Noterar att denna brist nu är åtgärdad och utnämner dig härmed direkt till veckans lärare i IT-slöjd!

    /Filip

  4. Anne-Marie skriver:

    HA! Tack min namne! Jag är veckans lärare i IT-slöjd. Tjoho! A-M

  5. Pingback: Ha – jag är lärare i IT-slöjd! Hurra! « Anne-Marie Körling

  6. Pingback: Rätt undervisning?

Kommentarer är stängda.