Skolinspektionens rapport om mobbing

Körling fotograferar 2010

Skolispektionens rapport om mobbing och andra som skriver om det!

Den värsta mobbingen jag vet är när lärare mobbar elever. Det värsta jag vet är när lärare säger nedlåtande saker till elever. Det värsta jag vet är när lärare plockar av elever kepsar med orespekt. Det värsta jag vet är när lärare säger till elever att de går i den värsta klass läraren någonsin haft. Det värsta jag vet är när lärare lägger ansvaret på en elev och inte på sitt eget modellande ansvar. Det värsta jag vet är när lärare talar om elever i tredje form. Det värsta jag vet är när lärare tror att de kan säga vad de vill till elever. Det värsta jag vet är när lärare fortsätter och stämpla elever som bråkiga för att de var stökiga i ettan. Det värsta jag vet är när lärare stönar och visar en elev att – ”jaha, det är du igen””! Det värsta jag vet är när lärare inte ordnar för sina ansvarstaganden i sina lektioner och springer efter den klassföreståndare som finns för att klassen är för djävlig.

Det värsta jag vet är när man letar fel hos eleverna eller vad värre är gör en elev så ensam att man kollektivt letar fel hos en elev.

Det finns så många saker jag har hört som såväl elev, som lärarkandidat, som kollega som besökare. Jag tror vi lärare har blivit en aning döva för vad vi säger, hur vi säger, hur vi orkar, hur vi själva beter oss.

Likabehandlingsplan. Ja, vad är det?

Tillåter vi människors olikheter?  Kanske vi ska tala om rätten att vara olika och mångolika! Utan att förlora våra rättigheter för den skull. Kanske vi alltid och dagligdags aktivera våra tankar och frågeställningar kring kunskap och människosyn!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Skolinspektionens rapport om mobbing

  1. Plura skriver:

    Bra skrivet – och mycket tankvärt.

    Upplever, som du skriver, att skolan och speciellt lärare är tondöva för det här med kränkande behandling. Det är inte mitt fel att eleverna känner sig kränkta.

    Och likabehandlingsplan – tja du kanske kunde vända på det och säga att det inte ska vara skillnad i behandling av elever pga kön, religion mm. Plura

Kommentarer är stängda.